Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  The Mist

InläggPostat: mån dec 29, 2008 18:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Samma här ett elände men slutet höjer betyget ett steg högre upp!

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: mån dec 29, 2008 20:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
Nej, den här filmen var verkligen kass.. som gokudo säger här ovan-
slutet höjer betyget ett steg upp..

/Ullis

InläggPostat: tor jan 01, 2009 17:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Riktigt, riktigt bra film. Förstår inte hur man kan gilla en massa skräpfilm och tycka att The Mist skulle vara SÄMRE. Hmm.. :P

InläggPostat: tor jan 01, 2009 19:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Gillar filmen skarpt! Och slutet är riktigt, riktigt bra! Nästintill ångestframkallande.... :shock:

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis jan 06, 2009 19:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: sön jan 04, 2009 02:46Inlägg: 10
Ja, CGI:n var lite dålig, men handlingen, karaktärerna, situationerna samt slutet gjorde detta till en skräckfilm utöver det vanliga. Jävligt bra, helt enkelt.

Offline Profil
InläggPostat: tis jan 06, 2009 19:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Mutileiphor skrev:
Riktigt, riktigt bra film. Förstår inte hur man kan gilla en massa skräpfilm och tycka att The Mist skulle vara SÄMRE. Hmm.. :P

Beror kanske på att alla inte har samma dåliga smak som du har? :wink:
Sedan har vi skillnaden mellan skräpfilm och skräpfilm. :D

Senast redigerad av gokudo tis jan 06, 2009 19:48, redigerad totalt 1 gång.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tis jan 06, 2009 19:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: lör maj 31, 2008 06:54Inlägg: 1692Ort: Göteborg
Instämmer, den är riktigt bra...slutet...åh slutet...

InläggPostat: fre jan 09, 2009 02:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Att bygga upp trovärdiga karaktärer är något som Stephen King alltid har varit bra på i sina böcker och Darabont, som lär känna King lika bra som han själv gör vid det här laget, lyckas ta vara på just detta här. Vad man har lyckats exceptionellt med i The Mist är att ge en bild av en klick utav ett riktigt samhälle som känns trovärdigt. De karaktärer som presenteras känns som riktiga människor som har, eller ja har haft fram tills nu, helt normala liv. Detta är personer som man själv kan identifiera sig med. Hela denna situationen som filmens karaktärer utsätts för i filmen blir så otroligt mycket vidrigare då de utsatta är såpass verkliga. Nu menar jag inte att jag ser filmens handling som en potentiell morgondag, men visst fan lyckas situationen kännas oerhört trovärdig samtidigt.

Men nu är ju inte filmens karaktärsgalleri och deras samspel enbart det som gör The Mist så otroligt bra, misstro mig inte, för de varelser som träder in från de andra dimensionerna och gömmer sig i dimman är rejält mardrömslika. Hur man aldrig får en ordentlig förklaring hur de kan finnas där är enbart positivt anser jag, visst deras ursprung diskuteras till en viss del men de stora frågorna får aldrig några svar. Tanken om en reva till andra dimensioner uppmuntrar onekligen till obehagliga tankar om vad som egentligen kan existera på andra planhalvor utav verkligheten.

Slutet var dessutom fantastiskt.
:)

InläggPostat: fre jan 09, 2009 08:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Välkommen hem :D

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: fre jan 09, 2009 15:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Tack lizzie!

InläggPostat: fre jan 09, 2009 22:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Jag tycker filmatiseringen är kanon, skräcken hos människorna är definitivt påtaglig. Det jag tror att många förbiser när de ser filmen är att fokus ligger på människorna och inte det övernaturliga. Hur människan hanterar paniken är ju centrat i The Mist, och det är kanon.

InläggPostat: fre jan 09, 2009 23:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Instämmer helt med Lenkan. Underbart att se så många olika personer mötas, med eviga konflikter. Karaktärer med extrema åsikter/åkommor (religion, alkoholism eller vad det nu må vara), figurerar ofta i Kings böcker, och våldsamheter följer. Så det "övernaturliga" som finns utanför bara förstärker allt det underliggande som finns hos karaktärerna. De slemmiga varelserna är en bonus. :)

Offline Profil
InläggPostat: fre jan 09, 2009 23:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Amen

InläggPostat: lör jan 10, 2009 22:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
SLL skrev:
Den har sina stunder men är något av en besvikelse. Slutet är ju det absolut bästa med hela filmen.

Word - säger jag.
Den lite plastiga Darabont-känslan vill inte ge vika.

InläggPostat: sön jan 11, 2009 02:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Jag tyckte filmen var okej... dålig CGI kan jag leva med men är rätt segt rakt igenom & det känns som att jag har sett det mesta förut. Slutet var ganska dum-tragiskt också men jag gillade det skarpt, det är precis såna slut en skräckfilm ska ha :D

InläggPostat: fre jan 30, 2009 21:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tor jan 29, 2009 18:25Inlägg: 196
Jag tyckte att allt var bra med denna film! Gud, jag blev förälskad i filmen direkt! Bra gjord film! 10/10 :D

InläggPostat: fre jan 30, 2009 22:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Verkligen en utmärkt film som fått utstå överraskande mycket negativ kritik. Jag tycker att filmen är gripande från början till slut, och vilket slut!

Offline Profil
InläggPostat: sön apr 12, 2009 15:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Precis vad jag tycker, en riktigt bra film helt enkelt :)

tog bort din quote, ej tillåten!/lk

InläggPostat: lör feb 20, 2021 23:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2841
Tycker den påminner en smula om Storm of the Century i det
att bygdens folk samlas på ett o samma ställe för o bekämpa o
hålla ut mot en gemensam fiende. O se'n en släng lovecraftiansk
kosmisk tillika överjävlig fasa på det hela.

Därför blev det till o trycka på KÖP-knappen, ett mycket gott skäl. :mrgreen:

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 3
69 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori