Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  1408

InläggPostat: fre jul 20, 2007 21:35 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre feb 25, 2005 23:14Inlägg: 612Ort: Skåne
Ingen tråd om Håfströms nya skräckis? Den verkar vara populär i USA. Jag är både glad och lättad. Hans förra skräckis Strandvaskaren tyckte jag inte var något speciellt. Men som sagt denna verkar ju gå bra:

7.6/10 på IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0450385/

76% fresh på Rotten Tomatoeshttp://www.rottentomatoes.com/m/1408/

Den har tjänat 64 miljoner dollar på bio i USA på 25 miljoner dollar budget och den är inte ute från biograferna än. Sedan tillkommer internationell boxoffice. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=1408.htm

Svensk biopremiär 31 dec 2007 står det på Tellusfilm.com

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 24, 2007 19:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8775Ort: Borås, Sweden
Ja jag tycker den verkar lovande. Roligt för Håfström men Stephen King skulle också behöva en bra filmatisering av en av sina böcker.

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 31, 2007 17:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån jul 26, 2004 14:36Inlägg: 333Ort: Malmö
Cusack är bra i huvudrollen, och spm så många andra amerikanska skräckisar börjar den bra för att sen tappa lite på slutet, MEN den tappar inte allt, klart godkänd med andra ord.

Ger den 6+/10

InläggPostat: tis jul 31, 2007 19:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
Klart mycket bättre än stolpskottet Strandvaskaren. Hoppas den därna Håfströms får en lyckad Hollywood-karriär. :)

InläggPostat: ons aug 01, 2007 19:24 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: fre dec 22, 2006 20:05Inlägg: 178Ort: Östersund
Stora namn han lockat med sig. Den här är säkert sevärd.
Någon som kan förklara titeln?

Bye, Bye !
Offline Profil
InläggPostat: tor aug 02, 2007 01:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
CampCrystalLeif skrev:
Någon som kan förklara titeln?

Från IMDBs Fag-sida:

Why is this movie called "1408?"
The movie is called "1408" because that is the number of the room on which the movie centers. Also, Stephen King chose this number because it is a "thirteenth floor" story and the digits in 1408 add up to 13.

Rubrik från en imdb-recension:
"An innovative horror film in a time when we desperately need one."

Äsch, vem behöver innovativ skräck. ;) 8)

InläggPostat: tor aug 23, 2007 01:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Rätt bra traditionell skräckrulle. Håfström är kanske inte en stor regissör som vågar ta ut svängarna, men hantverksmässigt finns det inte så mycket att klaga på här. Nu är han iofs lite begränsad av storyn som känns lite väl utdragen i långfilmsformatet. Stephen Kings story är av det bagatellartade slaget och han har väl gjort hundratals short stories av den här typen genom åren. Denna hade antagligen gjort sig bättre som ett avsnitt i Masters of Horror, men detta till trots så hade jag ändå rätt trevligt och jag förstår att den gick bra i USA. 7/10

InläggPostat: lör sep 22, 2007 20:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 20, 2005 22:42Inlägg: 380Ort: Stockholm
En lättöls-spökfilm med Ghostbustersspöken.
Inte dålig men inte speciellt bra.

3/5

/K

Offline Profil
InläggPostat: lör sep 22, 2007 21:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön aug 19, 2007 12:01Inlägg: 126
Själv tycker jag att den var väldigt bra. Mycket mera spännande på detta sättet än bara massa blod. Cusack (stavning ?) spelat väldigt bra som huvudrollen. För dom som inte vet vad den handlar om kan jag sammanfatta den:

Cusack är en författare (hyfsat okänd) han håller på att skriva en bok om hemsökta platser. Själv tror han inte på spöken eller övernaturliga ting, han letar alltid efter logiska förklaringar. Han har hört om ett hotellrum dör ett antal människor dött av olika "logiska" anledningar bla hade en man dränkt sig i soppan. Han tycker att det är en utmärkt ide att avsluta sin bok om det här hotellrummet, så han måste givetvis besöka det. Hottelägaren (Samuel L Jackson) vill inte låna ut dett rum efter omständigheterna men måste efter att Cusack hotar med anmälan av något slag... Väl i rummet börjar saker sakta men säkert hända det blir värre och värre och mer i ifrån logiken hela tiden. Är detta ett övernaturligt rum på riktigt ? 1408 var riktigt spännande och välspelad tycker jag.

InläggPostat: lör sep 22, 2007 21:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
Helt klart en av årets bästa filmer tycker jag, riktigt nervpirrande och spännande. Hoppas att Håfström fortsätter med skräckfilmer, både Strandvaskaren och 1408 är riktigt bra.

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 23, 2009 18:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Väldigt bra och ganska trogen mot novellen. Såg den på bio första gången och det var en härlig känsla \m/

InläggPostat: sön apr 26, 2009 17:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons aug 20, 2008 23:10Inlägg: 2052Ort: I Roslagens Famn
10 ggr bättre än usla Strandvaskaren men tycker att den i stort är en i mängden...

3 hotellnycklar av 5 (Filmen i sig får 2 hotellnycklar och Cusack får 1 hotellnyckel själv)

min samling & önskelista

http://www.discshop.se/hem/astoon/

mina filmer för utbyte

http://www.skrackfilm.org/forum/viewtopic.php?f=14&t=9783
Offline Profil
InläggPostat: lör maj 09, 2009 12:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Aldrig sett Strandvaskaren men jag skulle tro att ganska många inte gillar den för att man hade för stora förväntningar innan den kom ut :( 1408 alltså
Jag ger filmen 4/5

InläggPostat: sön maj 17, 2009 23:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
Kolla in dvd´n med directors cut versionen. Den är åtta minuter längre och har ett helt annorlunda slut.

InläggPostat: mån maj 18, 2009 14:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Visst innehåller den bioversionen också?

Senast redigerad av Mutileiphor mån maj 18, 2009 15:40, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån maj 18, 2009 15:13 Svara med citat
Den svenska dvdn är en 2-discutgåva med både bioversionen och directors cut-versionen.
Köpte den på Ica för en femtiolapp.

InläggPostat: mån maj 18, 2009 15:42 Svara med citat
Just ja, stämmer bra det! Får se om det blir ett köp.

InläggPostat: mån maj 18, 2009 17:33 Svara med citat
Andra slutet var bättre och mer verklighetstroget.

InläggPostat: mån maj 18, 2009 18:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons aug 20, 2008 23:10Inlägg: 2052Ort: I Roslagens Famn
Undra vilken version jag har sett ? Såg den på Canal +

min samling & önskelista

http://www.discshop.se/hem/astoon/

mina filmer för utbyte

http://www.skrackfilm.org/forum/viewtopic.php?f=14&t=9783
Offline Profil
InläggPostat: mån maj 18, 2009 20:12 Svara med citat
Ingen aning :? Vad hände?(Du får väl vitlägga texten :wink: )

InläggPostat: tis maj 19, 2009 14:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Tyckte den var helt ok, såg extented cersion på dvd för ett bra tag sen. Men en helt ok rulle.

InläggPostat: sön jun 14, 2009 20:37 Svara med citat
Tyvärr så tror jag att många hade för höga förväntningar på filmen innan den kom ut så när man väl såg den så blev den bara "ok"(ja, jag vet att jag har skrivit något liknande tidigare :oops: ). Jag tycker i alla fall att den var jävligt bra. Bioslutet var inte så bra så se filmen med det andra slutet i stället.

InläggPostat: fre jun 19, 2009 01:32 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor maj 28, 2009 09:47Inlägg: 836Ort: Karlskoga
Den var faktiskt riktigt spännande, men efter halva filmen började det balla ur lite. Jag har den på blue ray så det var kanon bild också :)

InläggPostat: fre jun 19, 2009 10:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Tycker den är riktigt bra! Obehaglig & surrealistisk liten film \:D/

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 23, 2021 23:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2857
Har haft denna i ögonvrån av o till ett tag
(i ett antal år, ärligt talat) o tyckt att den
verkar intressant. Så vad gör man till sist?
Jo, man bestämmer sig för o se den, helt
enkelt. Elementärt, min kära Watson. :lol:

Valde o köpa "Director's Cut", för den verkar
vara bättre (mörkare slut) än bioversionen (i
alla fall o döma av dom omdömen jag skum-
made mig igenom). 8-x

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 2
28 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa