Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Scream-filmerna

InläggPostat: fre sep 09, 2005 11:18 Svara med citat
Jag noterar att det alltid finns ett visst agg mot Scream-rullarna. Kanske för att dom är mainstream och representerar Hollywood-thrillers på ett snyggt sätt. Att dom sedan fick skräck-genren att explodera överlag är det få som bryr sig i. Jag tror personligen inte att skräckgenren hade varit så popular som den är idag om det inte hade varit för ett par av Wes Cravens blockbusters.

Iofs måste jag säga att jag har aldrig haft nån form av av mot dom, inte överhuvudtaget. Första filmen var en snygg tribute till andra mainstream-slashers (t ex Halloween och Prom Night) och hade schysta skådisar och var förvånansvärt våldsam för att vara en såpass stor film. Den unratade versionen är riktigt grafisk trots allt. Dessutom var den spännande, vilket jag kanske inte tycker nu, eftersom jag sett den ett antal gånger och vet exakt vad som ska hända.

Tvåan är egentligen 100 gånger bättre. Våldet är stundtals mer grafiskt och den har en schyst mörk ton. Bodycounten är hög och humorn fungerar bra. Har en del riktigt spännande scener också. En av Wes Cravens tajtaste filmer i min åsikt.

Trean är ingen dålig film, men den blev offer för den våg av anti-våld som kom efter Columbine-massakern och därför fick man helt enkelt mjuka till den lite. Men annars tycker jag det är en okey film med mysig känsla och en del sköna karaktärer. Rolig cameo av Carrie Fisher också :) Nåt som var kul med marknadsföringen var alla dom fejkade film-trailers för filmbolaget som lades ut på den officiella sidan. Jag vet inte om dom finns med på nån dvd faktiskt.

Dessutom så bidrog Scream till att en av dom bättre neo-slasherna kom, dvs I know what you did last summer - som är bra eftersom den faktiskt är stenseriös och har korkade ungdomar precis som dom flesta äldre klassiker. Dessutom är den hyfsat rå. Tvåan är extremt underhållande också!

Tyvärr så kom också den stentrista Urban Legend, men å andra sidan fick den en väldigt underhållande spin-off, Urban Legend: Final Cut (eller vad den nu heter) som driver på ett väldigt skönt sätt med filmarbetare, filmindustrin och det värsta som finns: filmskolestudenter :)

InläggPostat: fre sep 09, 2005 12:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor maj 06, 2004 20:03Inlägg: 533Ort: Strömstad
Ja håller me Fred här jag. Scream rullarna kan få mej oxå att irriteras över att de är så mainstream men det är riktigt bra filmer (förutom 3an som ja inte va nån fan av). Ja menar, hade filmerna släppts DTV hade skräckfans jublat istället för att bua. Jag gillade oxå spin-offsen dock va jag mer förtjust i Urban Legend 1 än 2. Jag undrar hur d kommer gå för "I'll Always Know What You Did Last Summer" och "Scream 4". Urban Legends 3 blev ju en oväntad succée på video o DVD i USA så man planerar ju även än 4a där.

InläggPostat: fre sep 09, 2005 12:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jun 11, 2005 19:06Inlägg: 358
Om du syftar på det som skrevs i Hamnar du i dispyter pga att du gillar Horror??-tråden så menade i alla fall inte jag att det var en dålig film. Det jag reagerade på var att tjejen sa att det var en klassiker. Det är det inte, modern klassiker i så fall.

Scream-filmerna tycker jag är mycket bra och underhållningsvärdet är extremt högt.

Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 13:00 Svara med citat
Profondo Rosso skrev:
Om du syftar på det som skrevs i Hamnar du i dispyter pga att du gillar Horror??-tråden så menade i alla fall inte jag att det var en dålig film. Det jag reagerade på var att tjejen sa att det var en klassiker. Det är det inte, modern klassiker i så fall.

Scream-filmerna tycker jag är mycket bra och underhållningsvärdet är extremt högt.

Nä, men jag kom att tänka på att många resonerar på det sättet som jag tagit upp till diskussion :) Så det är lugnt!

Jag kommer faktiskt ihåg när Scream kom och det var en väldigt "bojkotta trend-skräcken"-våg som gick efter nåt år eller två. Det tyckte jag redan då var töntigt. En bra film är en bra film, oavsett budget och ursprung, och jag råkar gilla Scream-filmerna :)

InläggPostat: fre sep 09, 2005 13:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 21, 2004 10:06Inlägg: 638Ort: Västerås
Jag är väl inte stormförtjust i Scream-filmerna även om den första är helt ok. Mitt största problem med dessa är att Craven har gjort riktigt bra filmer som Nigtmare on Elmstreet, People Under the Stairs och Hills Have Eyes. Efter dessa så kändes Scream som ett stort steg tillbaka och att det dessutom vart just den som han slog igenom brett med känns inte bättre. Scream symboliserar tidpunkten då Wes Craven gav upp skaparglädjen och satsade på att tjäna pengar istället!

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 13:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jun 11, 2005 19:06Inlägg: 358
Zamien skrev:
Scream symboliserar tidpunkten då Wes Craven gav upp skaparglädjen och satsade på att tjäna pengar istället!

Va? Han var ju först med att göra modern slasher. De som gjorde Urban Legends, I know what you did... osv, det det var de som satsade på pengar.

Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 13:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Gillade Scream-filmerna skarpt när jag gick på bio med min tjejkompis och vi kommenterade alla dumma bimbos och höll för öronen innan alla förutbestämda fjortisskrik skulle spränga våra trumhinnor. Fy fan va kul vi hade. Sedan var det inte så roligt längre när det började sändas på teve och de kom på vhs och dvd. Men jag köpte ändå Scream-masken (även om den luktade äckligt sött :razz:). När tvåan kom tyckte vi oxå att den faktiskt var bättre än originalet. När trean kom var det inte alls samma sak - själv satt jag mest och retade mig på Courtney Cox och var samtidigt glad att serien ändå fick sluta där (eller?)...

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 14:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Jag gillar Scream filmerna, och då framförallt första. Tycker bara att det var bra att Wes Craven gjorde denna film och startade den "nya" slashervågen.

Såg att Fredzilla pratade om den Unratade utgåvan utav första Scream, nån som vet var den går att köpa? spelar ingen roll om det är på VHS eller DVD :)

InläggPostat: fre sep 09, 2005 14:28 Svara med citat
dechristianize skrev:
Jag gillar Scream filmerna, och då framförallt första. Tycker bara att det var bra att Wes Craven gjorde denna film och startade den "nya" slashervågen.

Såg att Fredzilla pratade om den Unratade utgåvan utav första Scream, nån som vet var den går att köpa? spelar ingen roll om det är på VHS eller DVD :)

Brukar i alla fall finnas i videobutikerna...

Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 14:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån okt 25, 2004 14:35Inlägg: 343Ort: Republiken
Är inte så förtjust i slasher-filmer, men "Scream" är ju en riktigt bra whodunnit.

InläggPostat: fre sep 09, 2005 15:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor okt 21, 2004 22:15Inlägg: 801Ort: göteborg
bra tråd fred! scream-filmerna har fått ta alldeles för mkt skit, å likaså wes craven på sistone!

jag älskade och älskar fortfarande första scream-filmen! förmodligen den bästa slasher-parodi som jag någonsin sett!
tvåan tyckte jag däremot inte om, minns inte riktigt varför.. hade väl för höga förväntningar..
trean hatar jag dock innerligt pga av att den känns som en långsamt, tråkig highschool-tv-film som mest bara drar dumma skämt utan riktig tanke bakom..

i know what you did last summer tyckte jag var kassa båda två, men jag har faktiskt inte sett urban legends filmerna..

mainstream-skräck kan va hur bra som helst å man får inte göra misstaget att glömma hur mainstream många kultfilmer en gång i tiden har varit!

InläggPostat: fre sep 09, 2005 16:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
Jag minns att jag satte mig på bio med rätt höga förväntningar faktist när första scream-filmen kom ut. Och till en början såg de ut att infrias, då det första mordet är riktigt välgjort och läskigt. Men efter det sjönk filmen som en sten enligt min mening. Jag har sett om den flera gånger och har aldrig ändrat uppfattning. Ledsen, Fred.

Just det. Och tvåan suger. Trean är helt fruktansvärt dålig.

InläggPostat: fre sep 09, 2005 18:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
Scream är nog det bästa inom mainstream, betydligt bättre än andra mainstream skräckissar som Jeepers Creepers och Darkness falls tex.

Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 18:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Citera:
Jag minns att jag satte mig på bio med rätt höga förväntningar faktist när första scream-filmen kom ut. Och till en början såg de ut att infrias, då det första mordet är riktigt välgjort och läskigt. Men efter det sjönk filmen som en sten enligt min mening. Jag har sett om den flera gånger och har aldrig ändrat uppfattning.

Håller med, jag har alltid haft lite svårt för Scream, känns mer som komedi utan någon som helst spänning. Mil från första Elm Street som jag tycker mycket bra om, liksom The Hills Have Eyes. Men det är ju positivt att Scream gav inspiration till andra skräckfilmer ändå.

Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2005 22:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
idd skrev:
bra tråd fred! scream-filmerna har fått ta alldeles för mkt skit,

Instämmer fullt ut. Skön stämning genom hela filmen och jag fullkomligt älskar hur den slutar med scenen i gryningen.

InläggPostat: lör jan 07, 2006 12:53 Svara med citat
Det finns ju lågprisutgåvor av hela trilogin att köpa på varenda Willys nu för tiden. Nån som vet om den första filmen är den unratade? Tvåan har väl bara släppts i en version och trean är det ju inte så mycket att rata bort :)

Jag vill minnas att när den kom på vhs i Sverige första gången så släpptes den ratade mer brett och sedan den unratade i en specialbox (innehållandes en mask och ett brev från scanbox vd).

För övrigt funderar jag iofs på att köpa en box med alla tre. Men vilken utgåva har då med alla fejk-trailers som fanns med på Scream 3's hemsida?

InläggPostat: lör jan 07, 2006 13:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Håller med fredzilla helt och hållet.. Scream filmerna är coola, även om de är lite löjliga med masken och skådisar som suger.

Offline Profil
InläggPostat: lör jan 07, 2006 13:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön jan 30, 2005 00:16Inlägg: 384Ort: Kalmar
fredzilla skrev:
Det finns ju lågprisutgåvor av hela trilogin att köpa på varenda Willys nu för tiden. Nån som vet om den första filmen är den unratade? Tvåan har väl bara släppts i en version och trean är det ju inte så mycket att rata bort :)

Jag vill minnas att när den kom på vhs i Sverige första gången så släpptes den ratade mer brett och sedan den unratade i en specialbox (innehållandes en mask och ett brev från scanbox vd).

För övrigt funderar jag iofs på att köpa en box med alla tre. Men vilken utgåva har då med alla fejk-trailers som fanns med på Scream 3's hemsida?

Singel-släppet av Scream är väl den nerklippta varianten vad jag vet, medan släppet i en digipack tillsammans med tvåan är den unratade.

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: sön jan 17, 2021 10:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2842
Har en box med dom tre första o ska framöver ta del av filmerna åter + fyran
oxå (som jag inte sett tidigare). Skällde ut dessa filmer tidigare, men har nu
mjuknat upp o tycker dom trots allt har en väldigt skön atmosfär o stämning. :)

Bild

PS. O när jag ändå fixat boxen, så passade jag oxå på o fixa Urban
Legend
- o I Know What You Did-filmerna i varsin box. Ja, 90-talets
bästa slasherfilmer, av allt o döma.

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 17, 2021 15:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör maj 30, 2020 13:43Inlägg: 679
Scream filmerna samt I know what you did skräckisarna kan man väl räkna som blöjfilmer.
har aldrig gillat dom riktigt då det är för mycket scream-queen över dom :(|)

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 17, 2021 17:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2842
Mjo, men jag har många strängar på min lyra.
Det kan vara übersnaskigt, för att i nästa sek-
und vara "blöjigt" o allt däremellan. 8) :ymparty:

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
21 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori