Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Doctor Sleep (2019) - uppföljare till The Shining (1980)

InläggPostat: ons mar 03, 2021 13:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2842
https://www.imdb.com/title/tt5606664/

Bild

On highways across America, a tribe of people called The True Knot travel in search of sustenance. They look harmless-mostly old, lots of polyester, and married to their RVs. But as Dan Torrance knows, and tween Abra Stone learns, The True Knot are quasi-immortal, living off the "steam" that children with the "shining" produce when they are slowly tortured to death. Haunted by the inhabitants of the Overlook Hotel where he spent one horrific childhood year, Dan has been drifting for decades, desperate to shed his father's legacy of despair, alcoholism, and violence. Finally, he settles in a New Hampshire town, an AA community that sustains him, and a job at a nursing home where his remnant "shining" power provides the crucial final comfort to the dying. Aided by a prescient cat, he becomes "Doctor Sleep." Then Dan meets the evanescent Abra Stone, and it is her spectacular gift, the brightest shining ever seen, that reignites Dan's own demons and summons him to a battle for Abra's soul...

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 03, 2021 17:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8772Ort: Borås, Sweden
Jag tyckte faktiskt att denna uppföljare var riktigt bra.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 03, 2021 18:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1567Ort: Enköping
jolli skrev:
Jag tyckte faktiskt att denna uppföljare var riktigt bra.

Instämmer, bra rulle! Se extended versionen och läs gärna boken om ni inte gjort det \:D/

InläggPostat: ons mar 03, 2021 18:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6987Ort: Stockholm
Just boken har väl fått rejält höga betyg hos kritikerna om jag minns rätt? :) Tänker främst på svenska men även utanför Sveriges gränser?

Vet iofs inte hur identisk den är med filmen men det bådar väl ändå gott liksom? \:D/

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 03, 2021 20:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1567Ort: Enköping
Som det brukar vara så är boken bättre (även om filmen också är bra i det här fallet). Har för mig att slutet skiljer sig åt rätt mycket.

InläggPostat: ons mar 03, 2021 21:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2842
Ewan McGregor minns man ju från främst Train-
spotting
, så det är ju en annan anledning o se
denna. :ymparty:

"Director's Cut" (180 min) finns bara på BD o BD 4K.

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 04, 2021 18:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6987Ort: Stockholm
Bonesaw skrev:
Som det brukar vara så är boken bättre (även om filmen också är bra i det här fallet). Har för mig att slutet skiljer sig åt rätt mycket.

Personligen har jag lite svårt för sånt där. Men det är väl inget nytt (när det gäller Kings verk alltså?) Miniserien The Shining som gjordes i slutet på 90-talet skiljer sig på en del detaljer från Kubricks filmatisering ala 1980.

Men tyvärr har jag inte läst boken (så jag vet inte om den i sin tur skiljer sig från Kubricks film?

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 04, 2021 18:54 Svara med citat
Miniserien från 90-talet är mycket mer trogen romanen.
King var inte alls nöjd med Kubricks film o ville därför gö-
ra berättelsen mer rättvisa via sin miniserie. Kubrick ute-
lämnade ju så mycket i sin film.

Romanen Doctor Sleep har jag däremot inte läst.

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 04, 2021 19:32 Svara med citat
Nu när du säger det så känns det faktiskt bekant ja. Har läst nånstans att Kubricks version inte föll Stephen King i smaken (man ska väl helst läsa originalromanen, men men jag såg miniserien i mina "preteens" innan jag såg Kubricks filmatisering. Kanske var bra då? :twisted: )

Huruvida Doktor Sömn (boken eller filmatiseringen) är kan jag inte uttala mig om, förhoppningsvis inom en nära framtid (alldeles för länge sedan jag läste nån av Kings romaner :-| )

Bruno Mattei

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 04, 2021 21:33 Svara med citat
Alltså, miniserien är bra den oxå (dock ej i klass
med Kubricks film), även om det blir larvigt när
King själv löses upp som orkesterledaren på slut-
et. :lol: OK, en del saker är bra, t.o.m mycket bra,
o en del saker är mindre bra eller inte så jättebra.

Jo, denna har jag oxå (på DVD) i hyllan.
Hyrde den (på VHS), när det begav sig.

Läste Varsel i början av 1985 o se'n
såg jag The Shining (som hyrfilm).
Tror det sistnämnda var samma år
som du föddes! :mrgreen: Men, hade natur-
ligtvis hört en massa om den dessför-
innan. Varför den inte var en av mina
första hyrfilmer var för att det fanns en
massa annat o kolla på. Om jag nu minns
rätt. Kan dock ej helt utesluta att jag hade
hyrt den tidigare, men romanen läste jag
innan jag såg filmen, i vart fall.

(läste för nå't år se'n romanen på engelska o
det var en schysst grej (gjorde likadant med
Pet Sematary o Salem's Lot :) ))

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 13, 2021 12:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor mar 06, 2014 10:23Inlägg: 397Ort: Västerås
Jag gillade den här faktiskt!

https://10000years.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/TenThousandyrs/
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 13, 2021 20:33 Svara med citat
Låter bra, det. :ymparty:

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
12 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori