Diskutera europeisk skräckfilm. Allt ifrån Hammer till Italiensk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tobbe666
Gore Addict
Gore Addict

Inlägg av Tobbe666 »

lizzardking skrev:Med tanke på att ingen har svarat så antar jag som så att ni delar samma öde som mig och blivit lottlösa då 8)

fast det hindrade inte mig från att se den i går :D

Sicken otrolig film :shock:
Slutet är helt underbart :P

Inte då, fick min förra måndagen (den 7:e vilket var releasedagen väl...)

Nu ska jag bara ta mig i kragen och se den (nej egentligen jag väntar på att min sambo ska komma hem, då hon också vill se filmen, detta kommer att ske på torsdag så snart ska jag äntligen få se filmen)
Användarvisningsbild
lizzardking
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av lizzardking »

Hoppas ni gillar den :D
If you're going to become true dodgeballers, then you've got to learn the five d's of dodgeball: dodge, duck, dip, dive and dodge!

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Användarvisningsbild
Blasse
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av Blasse »

Bild

Fy fan vilken härlig film!!
Mysig stäming, bra bild (inte så där "perfekt"), helt okej ljudeffekter och grymt läckra specialeffekter. Handlingen är stabil.
Den lyckades framkalla en hel del olika känslor hos mig, bra skit helt enkelt Bild
Användarvisningsbild
Grisen
Gorehound
Gorehound

Inlägg av Grisen »

Undrar hur länge det kommer att dröja innan Neil Marshall får göra dyra (men tristare) filmer i Hollywood?
*borta*
Användarvisningsbild
lizzardking
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av lizzardking »

Aldrig, men säg den dröm som blir sann :wink:
If you're going to become true dodgeballers, then you've got to learn the five d's of dodgeball: dodge, duck, dip, dive and dodge!

Användarvisningsbild
rile
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av rile »

Tycker det duger som det är nu ;)
Användarvisningsbild
lizzardking
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av lizzardking »

Jag hoppas bara att Marshall fortsätter med sina planer han hade på med sin zombiefilm.

Skulle handla om en kille som är instängd på en oljeplattform med 50 av sina polare som alla är döda och zombies :shock: :P

Det är något att hoppas på ska bli av 8)

Användarvisningsbild
Grisen
Gorehound
Gorehound

Inlägg av Grisen »

Ja, det är ju nu som det är som bäst, men många gamla favoriter som tex Sam Raimi och Peter Jackson har ju gått den vägen

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte nån Hollywood-producent upptäcker potentialen hos Marshall. Först ska han dock visst göra Doomsday och det lilla man kan läsa om den får mig att bli nyfiken.

A futuristic action thriller where a team of people work to prevent a disaster threatening the future of the human race.

http://www.imdb.com/title/tt0483607/

Synopsis:
The film is described as a futuristic action thriller with political overtones, set in northern England and Scotland with a touch of Mad Max to it.

2005-10-07: Variety reports that Rogue Pictures has joined forces with Los Angeles-based Crystal Sky Pictures to back the next project from British writer/director Neil Marshall.

http://www.ioncinema.com/beta/movie.php?id=5258
*borta*
Användarvisningsbild
lizzardking
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av lizzardking »

Det har du rätt i.
Vi får hoppas att han står på sig och sina egna idéer så han inte blir en ny John Woo bara :(

I hans händer blir det säkert guld :D
Det var länge sedan det kom en fet Post-Apocaypse rulle :D

Användarvisningsbild
mamoulian
King of Splatter
King of Splatter
Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations

Inlägg av mamoulian »

Såg DESCENT i går natt...

Mycket kusligt och klaustrofobiskt med både en och annan skrämselchock. Intrigen är toppen och allt är bra filmat. Problemet är de övertydliga människomonstren (har jag inte sett dem förut månde?); det hade lönat sig bättre om de inte hade varit så övertydliga, utan kunnat verka mer i skymundan... Sedan var jag inte så speciellt förtjust i att blodet och våldet så starkt försökte konkurera ut den ruggiga stämingen. Trots dessa brister bibehålls filmens höga klass genom de mörka, dolda processerna som träder fram hos karaktärerna i deras mardrömslika situation.

Känns väldigt svårt att betygsätta Marshalls nya eftersom jag vill så gärna vill sätta toppbetyg, trots de stora förväntningar som väckts. Bortsett från dessa haussningar innehåller filmen alltjämt några irriterande fel och brister.

Slutbetyget får ändå blir ändå 9/10 och då just med tanke på "slutet" och jag vill ju hellre fria än fälla 8)
And then when she told me she was gonna', like, wreck my car... I didn't know WHAT to do!

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av Happy Hamster »

En av tjejerna i filmen är svensk! :D
Hon säger en del fraser på svenska, bland annat "skål" och "godmorgon". :)

lizzardking skrev:Jag hoppas bara att Marshall fortsätter med sina planer han hade på med sin zombiefilm.

Skulle handla om en kille som är instängd på en oljeplattform med 50 av sina polare som alla är döda och zombies :shock: :P

Det är något att hoppas på ska bli av 8)

Marshall hade tidigare en krönika i Total Film där han snackade en del om den där zombie filmen.
Från början så hade han tänkt att göra den efter Dog Soldiers, men hade svårt att få nått filmbolag att nappa, så han gjorde Descent istället.

Hoppas han ändå gör filmen nån gång i framtiden, zombie filmer kan man aldrig få nog av. :)
Även känd som Angry not Crazy
mina filmer
Användarvisningsbild
lizzardking
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av lizzardking »

det var där jag läste det :D

det får man fanimej hoppas att det blir av :P

Användarvisningsbild
regularklas
Newbie
Newbie

Inlägg av regularklas »

Såg den igår på sf i göteborg. Årets bästa film enligt mig. Jag har varit sugen ett bra tag att köpa den på dvd och oj vad glad jag är att jag lät bli.. Det här är verkligen en film som ska ses på bio. En liten tvskärm kan omöjligt ge samma klaustrofobiska känslor som hans filmspråk lyckas med på bioduken....

Ja ja.. nu ska jag beställa dvdn och kolla extramaterial och lyssna på kommentarspår.
Användarvisningsbild
Femto
Gorehound
Gorehound

Inlägg av Femto »

såg The Descent i torsdags,den var grymt bra och blodig! 8/10
Censorship Is A Disease!

http://swedish-psycho.dvdaf.com/
Användarvisningsbild
lizzardking
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av lizzardking »

regularklas skrev:Såg den igår på sf i göteborg. Årets bästa film enligt mig. Jag har varit sugen ett bra tag att köpa den på dvd och oj vad glad jag är att jag lät bli.. Det här är verkligen en film som ska ses på bio. En liten tvskärm kan omöjligt ge samma klaustrofobiska känslor som hans filmspråk lyckas med på bioduken....

Ja ja.. nu ska jag beställa dvdn och kolla extramaterial och lyssna på kommentarspår.

Hej på dig och välkommen hit :D

Snygg avatar :D

Det har du helt rätt i att den gör sig bäst på duk, klaustron blir ännu värre då fast visst går det att avnjuta den på tv:n med men den blir inte lika effektiv då.

Användarvisningsbild
gokudo
Shinjuku Drifter
Shinjuku Drifter

Inlägg av gokudo »

Filmen har fått 2X 4 stolar i Filmkrönikan.
http://img684.imageshack.us/img684/6397/616i.jpg
SMURFJÄGARE!!!
------------------------------------------
"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Användarvisningsbild
regularklas
Newbie
Newbie

Inlägg av regularklas »

Tack...! Jag såg recensionerna på svt.se... Grymt, hade jag inte sett filmen innan hade jag varit otroligt förvånad över det höga betyget. Inte ofta skräckfilm får tokhöga betyg på filmkrönikan.
Användarvisningsbild
Daninsky
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic
Kontakt:

Inlägg av Daninsky »

Så nu har man setta denna också...
Det är en bra rulle, snyggt gjort o en del blod. En del hoppa till scener också!

SPOILER:

Jag o mina polare diskuterade en sak efter vi hade sett filmen. Vi hade nämligen olika åsikter om vad "monstrena" i grottan va för ena egentligen. En polare trodde att det var så att några människor besökte grottan för mycket längesen (därav klättrargrejjorna som låg nere i grottan) o sedan bestämmt sig för att stanna av nån anledning. Och efter några generationer av incest så blev resultatet dessa monster.
Jag tycker det var en dum idé och anser själv att det va så att de som hade besökt grottan tidigare blev dödade av dessa monster och därför aldrig kom tillbaka. Jag tror alltså monstrena har funnits där länge... men vad är de för ena egentligen? Man får ju det aldrig förklarat... nån som vet, eller har nån idé? Kanske får man veta det i 2:an för slutet var ju upplagt för en uppföljare.... va tror ni?
It's good for girl to meet boy in park but better for boy to park meat in girl.

FNA Smulan.

Over and out.
Användarvisningsbild
mamoulian
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av mamoulian »

smulan skrev:Så nu har man setta denna också...
Det är en bra rulle, snyggt gjort o en del blod. En del hoppa till scener också!

SPOILER:

Jag o mina polare diskuterade en sak efter vi hade sett filmen. Vi hade nämligen olika åsikter om vad "monstrena" i grottan va för ena egentligen. En polare trodde att det var så att några människor besökte grottan för mycket längesen (därav klättrargrejjorna som låg nere i grottan) o sedan bestämmt sig för att stanna av nån anledning. Och efter några generationer av incest så blev resultatet dessa monster.
Jag tycker det var en dum idé och anser själv att det va så att de som hade besökt grottan tidigare blev dödade av dessa monster och därför aldrig kom tillbaka. Jag tror alltså monstrena har funnits där länge... men vad är de för ena egentligen? Man får ju det aldrig förklarat... nån som vet, eller har nån idé? Kanske får man veta det i 2:an för slutet var ju upplagt för en uppföljare.... va tror ni?

Helt klart tycker jag det framgår av filmen att klätterutrustningen tillhörde en tidigare matsedel... Monstrens härkomst framkommer inte dock, vad jag vet...
And then when she told me she was gonna', like, wreck my car... I didn't know WHAT to do!

The Collection
Användarvisningsbild
Daninsky
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic
Kontakt:

Inlägg av Daninsky »

Spoiler

Ja det tycker jag också framgår helt klart, men inte min polare... men vad jag menade va just det om monstrena... lite synd att man inte får reda på vad det är för några...

FNA Smulan.

Over and out.
Användarvisningsbild
mamoulian
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av mamoulian »

smulan skrev:Spoiler

Ja det tycker jag också framgår helt klart, men inte min polare... men vad jag menade va just det om monstrena... lite synd att man inte får reda på vad det är för några...

Ah! Men, det är ju det som är så underbart att fantisera om själv... En gren av Homo Sapiens som utvecklats helt på egen hand sedan 35 000 år tillbaka eller längre... eller kanske bara avlägsna släktingar till Tony Blair...

... Fast en teori jag själv tyckte var kul att spinna vidare på är den om masshysteri och kollektivt undermedvetet etc... Den klaustrofobiska miljön får alla att hallucinera på liknande sätt och slutligen både dödar och äter de varandra. Huvudpersonen kapitulerar slutligen själv för sina egna vanföreställningar och dör i tron att hon blir dödad och uppäten själv.

The Collection
Användarvisningsbild
Grisen
Gorehound
Gorehound

Inlägg av Grisen »

Den mest uppenbara tolkningen är väl den att varelserna de stöter på är en sorts underart till människan. Grottmänniskor som utvecklats parallellt med oss och som anpassat sig till livet nere i marken men därmed blivit blinda. Grottmålningen talar för denna teori. Att grottutforskare som bara 100 år tidigare hade blivit kvar därnere hade kunnat utvecklas till detta känns inte speciellt troligt. Slutet där Sarah mer eller mindre förändras till en grottmänniska är dock lite flummigt.

Däremot så är tolkningen att de blir vansinniga och dödar och käkar upp varann lite intressant.

En annan tolkning kan vara att Sarah faktiskt dör i olyckan i början och allt som sker i grottan är nån sorts skärseld hon måste gå igenom. Pga sina val (Yxan i Juno pga att hon var otrogen med hennes man) kan hon inte komma till himlen utan blir skickad tillbaks till helvetet (grottan).

Dock så tror jag att den första tolkningen är mest korrekt.
*borta*
Användarvisningsbild
persson
Gore Addict
Gore Addict

Inlägg av persson »

mamoulian skrev:
smulan skrev:Spoiler

Ah! Men, det är ju det som är så underbart att fantisera om själv... En gren av Homo Sapiens som utvecklats helt på egen hand sedan 35 000 år tillbaka eller längre... eller kanske bara avlägsna släktingar till Tony Blair...

... Fast en teori jag själv tyckte var kul att spinna vidare på är den om masshysteri och kollektivt undermedvetet etc... Den klaustrofobiska miljön får alla att hallucinera på liknande sätt och slutligen både dödar och äter de varandra. Huvudpersonen kapitulerar slutligen själv för sina egna vanföreställningar och dör i tron att hon blir dödad och uppäten själv.

Det är en spännande tolkning, Mamoulian, som jag själv är lite inne på faktiskt.
Spoiler (*suck*, vad trist. Har inte alla sett den vid det här laget...)

Titeln "The Descent" hänvisar nog inte enbart till själva nedstigningen i grottan, utan har nog en djupare innebörd. T.ex. nedstigningen i sitt innersta och mörkaste väsen. Så att varelserna kan ses som fantasispöken är ingen omöjlighet, tror jag. "They're us..." eller nåt.
"i'm gonna beat up the next hippie i see, maybe i'll beat up you"
Användarvisningsbild
Daninsky
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic
Kontakt:

Inlägg av Daninsky »

Spoiler (även fasst alla kanske har sett den...)

Jag tror också att teorin om en underart till människan är den mest korrekta, det hoppas jag också. Jag vill inte att det ska va inbillning o att dom dödar varandra för jag tycker det är en grym monsterrulle. Har fått nog av den psykologiska grejjen som i typ Haute tension även om det kan va bra i vissa mått..

FNA Smulan.

Over and out.
Användarvisningsbild
snask
Splatterhead
Splatterhead

Inlägg av snask »

På DVD:ns extramaterial så finns regissören egna (väldigt korta dock) förklaring på vad dom är för något.

Själv så gillar jag att ingen förklaring ges, det behövs liksom inte för att filmens tyngd ligger inte där.
Skriv svar