Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Don't Look Now (1973)

InläggPostat: tor mar 24, 2011 21:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Don't Look Now (1973)

Bild

Bild

Citera:
Nicolas Roeg's Don't Look Now once seemed radically new with its kaleidoscopic imagery, dreamlike editing, and willingness to let mystery be mysterious on several levels of reality/illusion--plus art-house darling Julie Christie in a long, nude love scene! Nowadays, this 1974 adaptation of a Daphne du Maurier ghost story looks almost classical. Following the drowning of their child in England, Laura (Christie) and John Baxter (Donald Sutherland) have come to dank, eternally dying Venice, where he is supervising the restoration of a moldering church and she is either slipping into or climbing out of madness with the help of a pair of creepy spinster sisters, one of whom can "see" even though blind. John may share this psychic power, though he resists accepting it as the canals fill with murder victims, surface realities turn shimmery as water, and a red-coated figure--the daughter's ghost?--keeps flickering in the corner of our vision. Though surrealand perplexing, the film does eventually add up, and the ending remains a real throat-grabber

Jag tycker verkligen filmen har en hel del giallo vibbar - vad tycker ni?

Filmen är i mina ögon, helt fantastisk! Atmorfären, storyn, kamerajobbet....WOW!

Och angående dvd utgåvor - jag har den övre utgåvan, en S.E från Optimum.

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tor mar 24, 2011 23:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Jo, det finns tydliga likheter med många giallorullar, helt klart! Tycker dock filmen inte håller vad den lovar, eller lever upp till det många säger om den. Lite för långdragen och händelsefattig, tyvärr. "Röda dvärg"-storyn gillar jag dock skarpt, blir en skön mystisk stämning över det hela och slutet är fantastiskt! :)

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: fre mar 25, 2011 11:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Jo, den är rätt långsam, det håller jag verkligen med om. Man bör nog vara på rätt humör för att se den. :)

Och ja, slutet är helt otroligt! ^:)^

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: fre mar 25, 2011 21:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
En av mina favoritfilmer, ett omtumlande mästerverk.
Roeg var en säregen begåvning, han spände oftast bågen hårt och obevekligt, i Don't Look Now träffade han mitt i prick.
Det ickelinjära berättandet, som utgörs av ett sofistikerat montage av utsökt poetiska bilder, kräver uppmärksamhet och engagemang av publiken.
Varför ler Chrisie där på båten, varför ser Donald henne där på båten i ett tidigare skede?
När Donald möter sitt öde formligen exploderar filmen i ett montage av bilder och symbolik som faktiskt saknar motstycke, därmed når Roeg's filmberättande sin omedvetna peak.

InläggPostat: lör mar 26, 2011 00:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 14, 2010 12:24Inlägg: 329Ort: Huddinge
Började kolla på den med ett ex en gång, men vi båda somnade. Ska ge mig på den igen någon dag...

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 26, 2011 01:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Haiylunds egen form av poesi får mig att vilja se om filmen snarast. :mrgreen:

Men det är givetvis sant att en film av denna sort kräver att man är skärpt och uppmärksam. Sedan kan det hända att man inte tycker att filmen är ett mästerverk ändå, vilket är fallet med mig. Det är den bästa filmen jag sett av Roeg, men Roeg är tyvärr inte för mig (ännu i alla fall, lite för tråkiga filmer).

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 26, 2011 01:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Håller med ulven där, Haiylunds ord gör en sugen på att se filmen direkt! :)
Problemet jag har med Don't Look Now är inte att den på något sätt är en dålig film. Ytterst kompetent regi, utmärkta skådisar och fantastiskt foto, men jag grips aldrig riktigt tag av filmen. Kommer dock se om den, kan nog mycket väl gilla den mer då :)

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 26, 2011 02:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
Det är en välgjord och jävligt spännande film. Den är lite långsam, men trots det uppfattade jag den aldrig som tråkig. Tycker att regin och inte minst atmosfären påminner starkt om Dino Risi's mästerliga thriller, Anima Persa, vilken också utspelar sig i Venedig.

Offline Profil
InläggPostat: mån mar 28, 2011 17:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Haiylund brukar ha den effekten med sina poetiska beskrivningar. Minns denna som småtråkig, men nu måste jag se om den! :D

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: mån mar 28, 2011 17:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
Nu är det bekräftat att sexscenen är på riktigt, som för övrigt är en av de mänskligaste sexscener jag någonsin sett i en film
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 2795490.ab

Offline Profil
InläggPostat: mån mar 28, 2011 20:46 Svara med citat
Jo, skrev det på ett annat forum - att det är en ovanligt fin sexscen.

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån mar 28, 2011 20:48 Svara med citat
Fast i Aftonbladet-artikeln dementerar ju Sutherland att det är äkta, så det är ju inte helt givet vem man ska tro på :?

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 29, 2011 07:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Aftonbladet är ju en tidning som ALLTID har rätt oavsett vad de skriver... :twisted:

Men sexscenen ser väldigt äkta ut. Mycket mer äkta än i många andra filmer där erotiken har ett stående inslag, typ Basic Instinct, Sliver mm mm.

InläggPostat: tis mar 29, 2011 07:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
Bekräftat är det knappast, i och med att Sutherland nekar. Väljer nog att tro på honom faktiskt. Aftonhoran är ju kända för att tänja lite på sanningen i syfte att skapa bra rubriker. Äger Paramount fortfarande rättigheterna till filmen? I sådant fall kan inte Peter Bart ses som en vettig källa han heller.

En jävligt bra scen är det i alla fall.

Offline Profil
InläggPostat: lör apr 02, 2011 06:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Don't Look Now (eller Rösten inifrån) är en fin och intressant semi-giallo, och snart finns den som blu-ray släppt av Optimum i England.
:ymparty:

Offline Profil
InläggPostat: lör apr 02, 2011 15:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Rösten Inifrån är väl en helt annan film, eller hette denna verkligen det med? Den jag menar heter When A Stranger Calls på orginaltitel, mycket bra film som det kom en kass remake på för några år sen.

InläggPostat: lör apr 02, 2011 15:37 Svara med citat
Rösten Från Andra Sidan hette den på svenska.

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: lör apr 02, 2011 15:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Spelar det verkligen nån roll om dom låg på riktigt eller inte?

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: lör apr 02, 2011 18:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Sorry, jag fick hjärnsläpp.
Rösten från andra sidan heter filmen givetvis. Vaf-n.

Offline Profil
InläggPostat: sön apr 03, 2011 10:36 Svara med citat
Filmen släpps som sagt på blu-ray, ser ut som att det blir tidigt juli månad.
Ska bli intressant att se kvalitén och mängden extramaterial.

Haiylund; gymt bra recension, btw. \:D/

Offline Profil
InläggPostat: sön apr 03, 2011 13:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
Ska absolut köpa blu-ray utgåvan när den släpps, själv har jag en riktigt kass svensk dvdutgåva som är croppad till 4:3 pan & scan, typiskt lågprisbolaget Atlantic att släppa filmer i det formatet i en tid när 90% av folket har widescreen-tv.

Offline Profil
InläggPostat: ons jul 29, 2020 20:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2844
Såg den här första gången via projektor, som nå'n hade tillgång till.
Nästa gång såg jag den på TV, långt senare. Den har f.ö. tagits med
i giallo-bibeln Blood & Black Lace. :)

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 30, 2020 11:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 7049Ort: Haddonfield
Så in i helvetes bra film.

Otrolig stämning och atmosfär, snyggt kamera arbete och bra skådisar.

Klockren film som jag har på både svensk, engelsk och amerikansk DVD.

Borde ska den på grym Blu-Ray. :ymparty:

Konstigt att inte Arrow plockat upp denna pärla. :-?

InläggPostat: mån jan 04, 2021 09:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6987Ort: Stockholm
Jag var rätt så nöjd med att ha införskaffat svenska Atlantic DVDn för många år sedan (oklippt och det är mono-ljud, som det ska vara på en skräck-klassiker ala tidigt 70-tal).

Men sedan läste jag det vaultkeepers omdöme :( och trots att jag faktiskt inte funderat på det alls tidigare (fullscreen eller icke fullscreen har jag aldrig ägnat så många tankar åt, det är de andra faktorerna som känns viktigast) så funderar jag bannemig på om det är inte dags för en uppgradering. Någon här inne som har svenska utgåvan men skaffat den "för att det inte gått att få tag på nåt bättre"? Eller tom är nöjd med den?

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
24 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori