Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Off-Topic  ~  Psykisk ohälsa.

Har ni mått psykiskt dåligt?

Nej, aldrig någonsin.
16%
[ 8 ] 16%

Ja, periodvis
74%
[ 37 ] 74%

Ja, hela tiden
8%
[ 4 ] 8%

Vet ej
2%
[ 1 ] 2%

Antal röster : 50
InläggPostat: tis maj 20, 2008 10:56 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: lör aug 25, 2007 20:22Inlägg: 152
Phantasmagoria: "Depression" är en riktig diagnos, men då egentligen kallad "egentlig depression".
Vad sega de är som inte lyckats fastställa personlighetsstörningen på så många år.
Fast det är ju totalt kaos inom psykvården just nu
och har varit ett bra tag.
Mig satte dem en diagnos på efter ca: 6 månaders psykodynamisk terapi.

Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Jodu, är verkligen segt. Brist på psykologer osv osv osv. Medicinering är väl svar på allt numera.
Sattes på Efexor gode fort...antidepressiv.
Stabiliserade humörsvängningarna till viss del iaf.

Alban; Ojdå. Fler tester? Vad blir det då utöver?

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Vi ska typ sitta och prata så psykologen får en kompleterande blid av mig eller liknande.

Efter första testet kännde jag mig verkligen som en idiot

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Hatade testet med arbetsterapeuten...kände mig hur korkad som helst - skulle baka en kaka medans hon då skulle observera mig för att se om man gjorde det på ett avvikande sätt typ & finnas där mer eller mindre för att "störa" genom att prata osv. Jees.

Det var inte uttalat att hon skulle vara en störning - men jag tycker det var rätt uppenbart...

Pinsamt & genant.

Har även varit hos sjukgymnasten o kollat upp koordination, balans osv...

Väntar nu på psykologen....

Är som ett j-la pussel dessa tester - sedan ska man ju behöva vänta ytterligare medans de sammanställs...*suck*

Vad har du gjort för tester....?

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:18 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: lör aug 25, 2007 20:22Inlägg: 152
Jag ska på möte hos FK den 25:e nästa månad för att göra upp en
rehabiliteringsplan.
Känns lagom skoj.
Efexor har jag aldrig provat, men är inne på min tredje anti-depp just nu.
Det ingår i min sjukdomsbild att svara dåligt med anti-depp,
så den normala väntetiden på 2-3 veckor (innan de verkar)
är för mig 2-3 månader. Tjatigt som fan att vänta på.

EDIT:

Vet inte om du syftade på mig, Phantasmagoria, men jag svarar ändå.
Jag har fått fylla i diverse papper för att mäta ångest- och depp-nivåer
och ett iq-test samt lite annat för agorafobi.

Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
dr alban skrev:
Jag håller på och reder ut om jag har Asperberger men resultaten efter den stora testen blev så pass ojämn så det ska göras fler tester,

Jävligt kul att få höra att mitt fall är såpass ovanligt att det blir mer tester
Om det nu visar sig att du har Asperger Syndrom så är det inget att skämmas för :D
Jag har Asperger och har lärt mig genom åren att leva med det.

Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
vaultkeeper - Du har helt rätt, Min lillsyrra har redan diagnosen och hon har lärt sig leva med det.

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 11:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Kanske visar sig alban, att det är DU som är Skurt :shock: :wink:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 12:05 Svara med citat
phantasmagoria skrev:
Vad har du gjort för tester....?

Bla. fick jag lägga pussel, Läsförståelse, Förklara vad vissa ord betyder,

Jag kännde mig verkligen som en komplett idiot efter dom testerna för att vissa saker gick helt åt helvete.

Jag gjorde alla samma dag och det tog runt 2 timmar

Offline Profil
InläggPostat: tis maj 20, 2008 13:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 04, 2005 20:22Inlägg: 2281
Tycker hela systemet med psykvården och sjukskrivning är rätt så illa i Sverige. Många som behöver hjälp får det inte medan andra som nästan är helt friska aldrig någonsin behöver jobba pga av att dom är sjukskrivna och tjänar riktigt bra på det.

T.e.x grannen håller på att bygga om hela sitt hus och är ute och sliter hela dagarna. Ändå är han sjukskriven och tjänar betydligt mer än morsan som har slitit 75% inom sjukvården hela livet. Det är rätt orättvist och rätt skumt att ingen har gjort något åt det. Finns många liknande exempel.

Själv har jag en tendens att alltid oroa mig för det jag gör. T.e.x om jag råkar riva mig på något på stan, då kan jag få för mig att jag ska ha blivit smittad av något. Låter rätt fjantigt men kan inte riktigt släppa taget om det. Funderar på det i någon timma och sen går det över tills nästa grej händer. Inte så mycket psykisk ohälsa, men det är bara jävligt störande.

InläggPostat: tis maj 20, 2008 18:43 Svara med citat
Alla vi som hänger här är väl mer eller mindre skadade ;)

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 21, 2008 08:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Det var väldigt vad mörkt det verkar här nu för tiden. :(

Det kanske inte tröstar någon annan, men jag mår i alla fall mycket bättre än på riktigt länge.
Vad kan jag säga, KBT is the shit.
Då gäller det å andra sidan att man har någon som kan betala det åt en, för Försäkringskassan lär ju aldrig göra det.

Så fortsätt ta era tabletter, fortsätt kämpa.
Det ska jag i alla fall göra, även om jag helst skulle vilja kunna sluta medicinera.

InläggPostat: fre maj 23, 2008 19:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor okt 25, 2007 12:42Inlägg: 297Ort: I din garderob
Idag känns det riktigt tungt och jobbigt (orkar inte ens kolla på film :shock: ).

InläggPostat: fre maj 23, 2008 21:09 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 16, 2008 10:04Inlägg: 595
Jag vet inte om jag har nämnt hur jag har mått tidigare i den här tråden, men det är inget jag tänker återbesöka.

I många år så led jag av panikångest, depressioner och allt därmellan. Var borta från arbetslivet i flera år, gick hos terapeuter och var allmänt underlig. Vilket jag iofs är fortfarande.

Men sakta men säkert så har jag grävt mig ur det hela. Först och främst genom Lennart, som var en samtapsterapeut med privat mottagning. Jag fick remiss till honom från sjukhuset till slut, och det gick så bra att han lät mig gå gratis (efter att remisstiden gått ut) i ett års tid efter det. Han ville helt enkelt inte släppa ifrån mig till kommunens vård igen.

Vilket var en väldrigt bra idé.

Jag är idag i stort sett återställd... hur bra vet jag inte eftersom jag inte vet hur jag var innan dessa saker började drabba mig. Men jag kan hantera känslor betydligt bättre, jag är starkare och har ett betydligt bättre självförtroende. Man blir aldrig frisk, det har jag förstått. Men jag vet att det går att komma framåt.

Något som blev körsbäret på tårtan var att flytta ifrån Östersund, en liten, liten låst stad som gick mig mer och mer på nerverna. I stockholm, vilket är en stad jag älskar, kunde jag faktiskt känna mig till 100 % fri på ett sätt som jag aldrig känt förut.

Man behöver inte flytta till Stockholm, men jag tror det kan vara bra att röra på sig. Ibland blir staden man bor i för liten... eller för stor, och man måste iväg och andas. Man får inte låta sig luras av den där inbillade tryggheten som ens hemstad kan ge. Oftast är det bara en fälla.

Stå på er. Någon gång kommer ni att må bra.

InläggPostat: fre maj 23, 2008 23:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Det går minst sagt upp och ner :|

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 09:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: ons sep 19, 2007 04:33Inlägg: 152Ort: Skåne
Nu riskerar man väl att framstå som en idiot eftersom alla andras problem är mycket värre, men...

Börjar med att säga att jag har en kompis som har haft depressioner i långa perioder och som upptäckte att han led av ett underskott på magnesium(!). Så nu käkar han magnesium som en annan dricker folköl, och det funkar jättebra. Ett tips till er som tror att det kan vara kemisk obalans.

Själv lider jag av en total oförmåga att ändra på något i mitt liv. Efter att ha varit sambo i sju år fick hon nog och stack. Självklart bor jag sex år senare kvar på samma ställe, och hennes namn står kvar på porttelefonen (men har tagit bort det från brevlådan inne i trappen).

Själv är jag ganska nöjd med tillvaron, man jobbar och kollar film och dricker öl med polarna och sådär. Medans resten av världen köper hus, skaffar barn, gifter sig, skiljer sig, eller pluggar till läkare eller nåt. Och problemet är att min omgivning har tröttnat på mig - varför GÖR jag inte nåt?! Inte minst träffar nån ny tjej, men varför flyttar jag inte eller skaffar nytt jobb?

Själv tycker jag att det ibland känns som att umgås med inbitna rökare - dom kan aldrig slappna av utan måste alltid springa iväg för att röka. Det blir liksom speciellt tydligt eftersom man är så filmintresserad - dom som tidigare tyckte att det var underbart med film har "gått vidare" med sina liv och ser nu bara film ibland, om det inte krockar med melodifestivalen.

Det här knyter så klart an till mitt off-topic inlägg om SOL SOL - min ideala soliga dag består av strandbesök och sen öldrickande och sen avrunda med expolitationfilm framåt skymningen. Och vet ni vad - det är BARA jag som vill spendera dagen på det sättet. Alla andra vill påta i trädgården/missionera i Gambia/starta ett band/whatever.

För att förtydliga: jag är såklart inte EMOT att man gör nåt av sitt liv, det är omvärldens motvilja mot mitt eget liv som jag inte gillar.

Såhär efteråt kan jag kanske tänka att det här är fel tråd, men det knyter faktiskt an till ämnet eftersom jag kan drabbas av rätt långvariga deppkänslor över det här. Så det så.

reviderat - jag köpte bil för ett halvår sen. Det är väl alltid nåt.

Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 10:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor okt 25, 2007 12:42Inlägg: 297Ort: I din garderob
Det där med magnesium har jag också hört talas om!
Kan definitivt vara värt att prova... Kände själv en ganska stor skillnad när jag började vräka i mig frukt och grönsaker i betydligt större mängd än tidigare. Vitaminer is the shit...

Jag håller också med om det där med att beväras av omgivningens förhoppningar och förväntningar. Jag är ganska nöjd med att se/samla film, läsa, laga god mat och resa när ekonomin tillåter. Inte fan behöver jag bli Moder Theresa för att känna att jag "kommit någon vart"...

//Ingrid

InläggPostat: mån maj 26, 2008 10:36 Svara med citat
Samma sak här - jag ser "alla andra" vara ute o festa jämt o ständigt med stooora skaror "vänner". Folk skaffar barn, tar stora lån för att köpa senaste bilen.
Folk jobbar heltid. Folk far på husvangsemester. osvosvosv.

Jag får för mig att mitt liv som sjukskriven, filmintresserad & med en liten skara vänner är fel.
Jag är tråkig som hellre sitter hemma med en godis påse, cola & en hög med filmer ist för att supa på helgerna.
Jag gillar inte alls husvagnssemester - jag tar hellre bilen o bor på hotell/vandrarhem efter vägen mot målet med bilsemestern.

Det jag menar är att jag lever inte efter samhällsnormen. Jag sticker ut & lever inte som de flesta andra i min ålder. (27) Och då får man lätt en stämpel som tråkig. Konstig. "du lever in en bubbla".

Jag trivs i min bubbla. Jag har levt en liv med partaj, en stooooor skara "vänner" (snarare bekanta) som det festades o härjades med.
Jag trivs mkt bättre i soffan. Med godis o film.
Jag försökte leva som "alla andra" med heltidsjobb osv - men pallade inte.

Undrar varför de s.k "normala" lägger sig i? Har de inget eget liv att "peta runt i"?

:x

Okok. Det där blev jäävligt svamligt. Är aptrött o allmänt virrig i huvet idag... :oops:

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 10:43 Svara med citat
Visst kanske vi är tråkiga men vi trivs med det så låt oss hålla på med det som vi gillar och mår bra av

Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 10:45 Svara med citat
Jo. Precis! :|

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 11:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: ons sep 19, 2007 04:33Inlägg: 152Ort: Skåne
Alban, hade du en brun kofta på dig när du skrev det där? :) Men jag håller ju med, så jag tar också på mig min kofta. Det är det som gäller när man ska vara bitter.

Kul att höra att det inte bara är jag dock. Någon som känner igen det där med kompisar som BRUKADE vilja se mycket film, men som helt lagt av också? Det har jag många exempel på.

Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 11:16 Svara med citat
Vad menar du, jag ser inte alls ut som George Hamilton :shock:

Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 12:08 Svara med citat
Jag kanske är lite bitter :lol: Men jag försöker att gå min egen väg och jag står för det

Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 12:28 Svara med citat
Ja jag tillhör dom som smygläser din blogg på jobbet, Alban, så det är klart att du ska fortsätta som du är!

Offline Profil
InläggPostat: mån maj 26, 2008 12:32 Svara med citat
Tack och du får gärna lämna en kommentar där också :)

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 4 av 6
136 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori