Här diskuteras i stort sett vad som helst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

VCD-Video CD tråden!

Inlägg av Alexander »

OK nu har jag sökt på olika fraser men antingen får jag upp tusentals(!) resultat (som handlar om video eller "videoklipp" i allmänhet) Eller så blir det bara exakt noll =/

Så istället försöker jag såhär (släng tråden om det nu faktiskt finns en som redan behandlar ämnet i sig)

Är det nån mer här inne som finner VCD fascinerande? Nästan alla videoformat nämns ju på forumet: En hel del typer har berättat om vilka dyra japanska Laserdisc-spelare de har tex (för att inte nämna VHS, DVD eller Bluray som dyker upp hela tiden såklart) men just VCD verkar mer anonymt? Är det bara i Sydostasien som det här formatet slog igenom?

Själv så har jag en rätt billig VCD-spelare jag fick tag på via Blocket (50 spänn, nej inte mer!) Det gick snabbt och rätt så enkelt att plugga in den & få bild så man ska inte klaga! :D

Finns det några väldigt sällsynta filmer som bara finns (eller i praktiken bara finns) på VCD? Tipsa gärna i den här tråden vetja! :D
Banan-avatarer skapar heta debatter
Mina filmer

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Användarvisningsbild
hatchet
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Re: VCD-Video CD tråden!

Inlägg av hatchet »

Jag tror det bara var i Asien som formatet slog igenom.

Det är väl två skivor (el. byter man sida/
vänder på skivan, efter en stund (halva
filmen?), som LD, för en enda film?

Mer kan jag tyvärr inte säga..är blott
en novis, vad beträffar formatet.

Jo, det är fascinerande. :ymparty:

VCD = Video-CD.
World of Hatchet's
Splatter & Horror
Est. 1974
Användarvisningsbild
357vigilante
Splatterhead
Splatterhead

Inlägg av 357vigilante »

det var för det mesta riktigt usel bildkvalitet på VCD, betydligt sämre än VHS.
inget kul format alls!
kollar du på ebay efter filmer?
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Nej, man kan knappast vänta sig Bluray//UHD/4K etc men det här är ett litet format som jag finner fascinerande trots allt och kan man hitta billiga filmer lite här och var (förutsatt att priset är en spottstyver :P ) och bilden/ljudet är acceptabelt så...why not?

Lite smått, nån enstaka gång. Kanske är det dags längre fram? Tror morsan köpte nån VCD-film åt mig när hon var i Thailand med en väninna för många år sedan, kanske kan kolla om den funkar? 8)
Banan-avatarer skapar heta debatter
Mina filmer

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Skriv svar