Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Kung Fu

InläggPostat: ons dec 09, 2020 23:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6987Ort: Stockholm
Funderade på om man antingen skulle ta denna tråd (eller kolla in den här tråden: Jackie Chan. Just den tråden verkar mest vara inne på just Jackie Chan, Sammo Hung & Yuen Biao filmer dock så jag tar denna då den är lite "bredare" och även går tillbaka till grejer som gjorde på 60-talet :D

Bruce Lee: Kan pinsamt nog inte säga att jag sett så mycket mer än hans stora Enter the dragon (som jag köpte på loppis för kanske en tia, svenska VHS:en då) :oops: Big Boss eller någon annan som kan rekommenderas?

Michelle Yeoh: Innan hon på allvar kom till Hollywood och gjorde alltifrån Bondfilmer (Tomorrow Never dies till tecknat som Kung fu panda) så var hon ju också en ganska stor stjärna! In the line of duty-filmerna såg jag trailers för på "Tuben" för länge sedan och de verkar ju asgrymma! Yes madame! (där hon döpts om till "Michelle Khan", iallafall på min VHS :-P ) var väl föregångaren?

Min svenska VHS (Prisma) har även titeln In the line of duty 2 :-P Är ingen expert alls på Cynthia Rothrock, men det här var ju hennes första filmroll, så alltid något :D )

Tiger cage-filmerna av Woo-Ping Yuen? Är det något att ha?

Jackie Chan? Länge sedan jag såg några av hans klassiska HK-alster (Armour of god, Project A, Police story etc) men tex Heart of the dragon där det är ganska fattigt med kampsport är nog en av få filmer vars soundtrack fått mig att gråta! :cry: Riktigt berörd!

Vi behöver nog inte gå in på hans senare tramsiga Hollywood-alster (typ Rush hour, glömde tom namnet på den rullen, lika bra när min hjärna inte vill registrera det namnet? :lol: )

Utöver Jackie: När det gäller andra, lite mer "hårdföra" grejer som Story of Ricky har jag sett med några polare. Stora förväntningar men...äsch, jag blev ganska besviken (förväntningarna var nog för stora ja :( eller en ny chans längre fram?)

Vad gäller legendarer som Shaw Brothers hittade jag några rullar jag köpt på loppis i Solna-hallen för många år sedan: 7 Blows of the Dragon, Shaolin Temple, The Magnificent Trio, Shaolin Handlock, The Mar`s Villa (aka Wu-Tang Magic Kick) & Death duel of Kung-Fu

John Liu-filmerna (alltså de två sistnämnda) är brittiska Prism leisure utgåvor, de andra svenska Atlantic-utgåvor

Så nån som vill ge sig in i diskussionen, på liv och död? :twisted: 8)

Senast redigerad av Alexander tor dec 10, 2020 13:07, redigerad totalt 2 gånger.

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 10, 2020 10:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2842
Lees samtliga filmer hyrde man ju på 80-talet
o se'n har man ju sett rätt många Chan-rullar
+ en hel del annat från Hongkong i denna sväng.
Kände en vietnamesisk familj (som möjligen kom
från Kina ursprungligen, åtminstone en av päron-
en) i början på 80-talet o hos dom kunde man se
jävligt mycket skoj från inte minst Hongkong o det
var inte alltid (läs för det mesta!) man förstod vad
som sas, men jävligt underhållande var det! :D

En av dom roligaste filmerna jag sett är Revenge of
the Drunken Master
(1984), som jag hyrde med nå'
ra bekanta, o vi låg trippelvikta på golvet o garvade!

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 10, 2020 12:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6987Ort: Stockholm
Allting med "Brucan" ungefär? :D Inte i någon särskild ordning? :)

Haha, ja jag skummade igenom det, måste ha varit en härlig upplevelse :)) Revenge of the drunken master måste ha haft en såndär charmig engelsk dubb? :P

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 10, 2020 14:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2842
Ja, The Big Boss, Fist of Fury, Way of the Dragon (där oxå Norris är med), Enter the Dragon o Game of Death (i vilken han bara är med litegrann o ersatt med en fejk-Lee i dom andra scenerna, eftersom han hade dött). Han hann inte göra så många filmer. Game of Death II är ett ännu mer cyniskt verk, innehållande tidigare bortklippt material (från Enter the Dragon?). Se'n har man ju sett så'na där fejkade BL-filmer..

En av fröjderna med Revenge of the Drunken Master är ju den dråpliga dubbningen! :))

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 5 av 5
104 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori