Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Kung Fu

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
InläggPostat: mån mar 10, 2008 19:25 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: mån mar 10, 2008 19:14Inlägg: 29
Finns det några kung fu fans här på detta forum?

Vilka är era favoriter och varför?

Vart köper ni era filmer ifrån?

Om det är någon som säljer sina VHS med kung fu så kan ni skicka ett PM.

Offline Profil
InläggPostat: mån mar 10, 2008 21:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
I början när jag började utforska kungfu filmerna tyckte jag genren var väldigt ointressant men sedan började jag snubble över en massa bra grejer.

Min favorit bland Shaw Brothers kungfu filmer är Chinese Super Ninjas, helt galen film med the Venom mob som får möta dom fem elementen guld (!? vars vapen mer än att fäktas är att blända och skjuta från sina guldsköldar), trä (ninjor som kamoflerar sig i trä), vatten (ninjor som slåss från vattnet) , eld (som slåss med eld och ger ifrån sig någon röd rök) och svårast av dom alla är Jord, ninjor som hoppar upp från jorden och ner lika snabbt. gillar uppbyggnaden i filmen som är lite TV-spels aktig med bossar, där finns en hel del gore, den är dock lite taffligare och trashigare än tillexempel 36 Chambers of Shaolin som näst bästa kungfu filmen i mitt tycke, men trots det är den helt fenomenal och galen
trailer: http://www.youtube.com/watch?v=WZGV_xOR0_I

min tredje favorit av Shaw Brothers filmer är nog Flag of iron.
sedan finns där såklart massa bra på SB för att nämna några:
Executioners From Shaolin
Chinatown Kid
Invincible Pole Fighter
Fist Of The White Lotus
Come drink with Me
Seven deadly coins

sedan finns där bra kampsport utanför Shaw Brothers murar som The street fighter med Sonny Chiba, det är ju dock karate, sedan är Story of ricky en bra och extremt blodig kungfu med larvig humor.

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=63155&lang=se&subsite=movies&&ref=
finns en billig svensk box där med flera schyssta filmer, inte sett alla dock.

http://www.hkflix.com har massa bra film.

Offline Profil
InläggPostat: mån mar 10, 2008 22:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Kan väl inte lista någon direkt favorit men jag gillar genren.
Man växte ju upp med detta fenomen och det verkar sitta kvar.
Det är ju helt klart underhållande med alla ljudeffekter, schyssta (?) fighter, det faktum att alla faktiskt kan kung fu. Det är faktiskt ofta stor komedi med ett bra underhållningsvärde.

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: tis mar 11, 2008 01:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Hade en kort period nyligen då jag såg "Master Killer: 36th chamber", "Shogun Assassin" och nån till. Kanske borde investera i boxen...

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 11, 2008 09:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
Shogun Assassin är iofs rätt långt ifrån kungfu om man får vara bessersschmitter : P

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 11, 2008 10:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: ons mar 30, 2005 07:38Inlägg: 4249Ort: Norrköping
Fick hem Enter The Dragon på HD-DVD häromdagen.
Härlig klassiker :)

InläggPostat: tis mar 11, 2008 10:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Enter The Dragon är den enda Bruce Lee som går att se

Knockabout var den filmen som fick mig att börja samla på Kung Fu filmer.

Jag gillar nästan allt med Sammo Hung

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 12, 2008 16:29 Svara med citat
är inte heller så sjukt förtjust i Bruce Lee men gillar fist of fury och big boss bäst, Way of the dragon är bortom dålig att det knappt går att se som hjärndöd underhållning, fighten med Chuck är dock kool

Såg Karate Warrior med Sonny Chiba igår, bra film men samtliga filmer i Street fighter trilogin är bättre.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 12, 2008 19:24 Svara med citat
Shaw Brothers har ett par klassiker när det kommer till kung fu genren om du frågar mig. Håller med om en dela av de du nämnde, men jag har inte sett alla på din lista.

Oj! Gillar ni inte Bruce Lees filmer? Då tvivlar jag på att ni vill tala subgenren Bruceploitation alltså? Sonny Chiba, som för övrigt av vissa anses vara japans motsvarighet till Bruce Lee har även han en del värstingar. Karate Bullfighter var ganska galen. Jag har inte haft råd att köpa de nya boxarna med Sonny Chiba dock. Har någon av er gjort det? De Streetfighterfilmerna som jag sett har varit grymma.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 12, 2008 19:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Jag gillar inte Bruce Lee för att i hans filmer finns inte trams-humorn som finns i Jackie Chan och Sammo Hungs filmer

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 12, 2008 20:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: ons mar 30, 2005 07:38Inlägg: 4249Ort: Norrköping
Ja föredrar Jet Li före de andra faktiskt.

InläggPostat: ons mar 12, 2008 21:05 Svara med citat
jag har den http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7521756 och den http://www.play.com/DVD/DVD/4-/572353/The-Streetfighter-Trilogy-Box-Set/Product.html boxen.
inte sett alla filmer i förstnämnda men den är väl prisvärd.

Offline Profil
InläggPostat: fre mar 14, 2008 16:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån okt 25, 2004 13:29Inlägg: 675
Jag hade en period för några år sen när SB filmerna började sippra ut, köpte även mängder av dubbade budget dvds, den ena vansinnigare än den andra.

Om man tycker om den galna sidan av KU filmerna så är Joseph Kuo en snubbe man ska kolla in, vansinniga plots och karaktärer, backas upp med bra fightsekvenser.

Born Invincible -1978
Dragon Claws -1979
World of the drunken master -1979

är de titlar jag kommer på nu från Kuo, annars brukar ju allt som innehåller ordet NINJA! och har prod år efter 1980 vara guld.

Offline Profil
InläggPostat: fre mar 14, 2008 16:26 Svara med citat
En riktigt bra ninjafilm är Ninja in the Dragons Den med Conan Lee

Bara soundtracket i början gör filmen värd att se :lol:

Offline Profil
InläggPostat: fre mar 14, 2008 19:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 04, 2005 20:22Inlägg: 2281
AndiOne skrev:
Ja föredrar Jet Li före de andra faktiskt.

Samma här. Jet Li är en av mina favoriter. Har aldrig gillat Chan just pga av att jag tycker han är för löjlig.

InläggPostat: fre mar 14, 2008 19:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Beror väl lite på film från film när det gäller Jackie. I filmer som Police Story lyckas han balansera fjanterierna riktigt bra, medan i många amerikanska produktioner så har det gått käpp rätt åt helvete!
Min favorit när dt gäller HK action är Donnie Yen.

InläggPostat: fre mar 14, 2008 19:42 Svara med citat
Om in vill se Jackie i mer seriösa roller, kolla då på tex Heart of the Dragon. Crime Story, New Police Story där visar han att han kan vara mer än bara rolig

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 23, 2008 16:49 Svara med citat
Joseph Kuo har en del kända filmer på sin lista som regisör. Han har ju även regiserat genreklassikern "Mystery of Chessboxing" som är ganska hård.

Lee Tso Nam är också en kille som man kan säga har tillfört genren en del. Några fräna filmer som han regiserat är bl.a. "Challenge Of Death", "Eagles Claw", "Fatal Needles, Fatal Fists" samtliga med Don Wong och Chang Yi. "The Leg Fighters" är också nämnvärd. Är det någon av er här på forumet som beskådat någon av dessa filmer?

För övrigt kan nämnas att om man gillar allvarligare kung fu filmer så gjordes de mest fram till mitten av 1970-talet. Därefter blev det vanligare med den omtalade komiken inom den asiatiska kung fu genren.

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 23, 2008 17:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Bruce Lee-filmerna är mina favoriter. Extrem inlevelse och karisma. Att det finns mindre tramshumor a la Jackie Chan är bara befriande. Gillar också den skamlösa "Exit the Dragon, Enter the Tiger", med Bruce Li. :lol: (och en mängd andra, vars titlar jag inte kommer på just nu).

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 23, 2008 18:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12343Ort: Skåneland
Klart att man gillar gamla Kung Fu filmer med tuff dubbning, coola ljudeffekter, långa och utdragna fightscener, kläder, frisyrer osv. :mrgreen:

Kungen är ju Bruce Lee, men även japanen Sonny Chiba är en hårding :D

Coolaste filmerna är dom från 1970-talet och tidigt 1980-tal :D

InläggPostat: sön mar 23, 2008 18:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Såg en del såna härliga filmer förr. En innehöll en man som blev extra bra när han tog fram en kam och kammade sig, accelererade i skicklighet. Lång slutstrid på stranden. Den skulle jag gärna vilja se om. :lol: Någon som vet titeln?

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 23, 2008 20:10 Svara med citat
Jag tycker det blir lite segt när slutmatchen är runt 20 minuter som i Jackie Chans Young Master och i Bruce Lees Game of Death

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 23, 2008 20:39 Svara med citat
"Game of Death" är väl ingen Bruce Lee-film dock. (inte såsom han menade att den skulle vara iaf).

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 23, 2008 22:45 Svara med citat
I Game of Death 2 så dör Bruce och hans "bror" ska hämnas, Kanske den du tänker på ?

Offline Profil
InläggPostat: mån mar 24, 2008 00:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre feb 09, 2007 15:46Inlägg: 974Ort: Du vet den där gamla lådan med skräp du har på vinden? Kolla bakom den.
Jackie Chans skills är rätt coola. Jet Li kommer före alla andra dock när det gäller kung fu.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 5
104 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori