Diskutera filmgenrer som t ex Barbarian, Post-Apocalypse, Spaghetti Western, Indie, Serier och Samurai.
Skriv svar
Användarvisningsbild
metmask
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

fascisploitation?

Inlägg av metmask »

Som en tät uppföljare på tråden om commiesploitation känns det nödvändigt med en tråd om en annan subgenre med lösa grunder i en av de mest estetiskt tilltalande ideologierna, fascismen. (detta kan givetvis debateras, men kom bara ihåg att mina subjekt är bättre än dina)

först måste vi ju klargöra att det är skillnad mellan den ideologiska fascismen och den betydligt vanligare militärdiktaturen med fascistiska drag, men både räknar jag dock som fascisploitation bland filmerna jag vill tipsas om i tråden.

det mest uppebara exemplet är givetvis Saló - 120 giornanto di sodoma av Pier Paolo Passolini, det finns en tråd om den i eruohorror-sektionen för er som lyckats missa den.

men jag tänkte att det måste ju finnas många fler filmer än bara den om man tänker på att både Italien, Spanien och Japan (feodalfascism förvisso) haft ett förflutet att göra upp med, och vilket sätt kan då vara bättre än filmen? :wink:
Sen har vi ju andra länder som Sydkorea, Pakistan, ett stort antal afrikanska länder och praktiskt taget alla länder i USA:s bakgård Sydamerika.

Men hur kan man då klassa det som fascisploitation? om det uppenbarligen utspelar sig t.ex i ett kvinnofängelset i Italien under Mussolini så kan vi med största säkerhet kalla det för det, men jag tycker att även filmer som utspelar sig på andra (okända?) platser kan räknas in om det iaf hintas ganska uppenbarligen emot att det är ngn form av fascistoid, korrumperad militärdiktatur som sköter landet (Barbed Wire Dolls och Gefangen Frauen är de första jag tänker på utan att ha sett dem...).

Så, ni som skådat mkt W.I.P, exploitation och allt annat man kan gotta sig i får gärna tipsa om lite olika titlar här. en beskrivning av den fascistoida situationen vore också bra..
tyvär har väl aldrig den här typen av film haft budget nog för att få till en pampig militärparad.. eller? :)
the hunter from the future..
Användarvisningsbild
metmask
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av metmask »

Greta - the mad butcher kanske kan räknas in här, har för mig att jag läst ngnstans att det hintas lite mot att kliniken hon driver är statligt sanktionerad..

Riki Oh också, till viss del. :D
Användarvisningsbild
Vän av ordning
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av Vän av ordning »

Det är nog ingen egen genre pga att det inte går att uttala utan att ha en servett till hands. ;)
Användarvisningsbild
metmask
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av metmask »

äsch, det ser ju extremt snyggt ut på papper iaf :wink:
fräsigt med nygamla subgenres iaf.

Jag tror efter att ha småläst lite om dem att både Women in Cellblock 9 och Esacpe from Blood Plantation kan räknas in i denna genre. om man är lite snäll iaf. :)
Användarvisningsbild
hatchet
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Re: fascisploitation?

Inlägg av hatchet »

Såg denna rulle i min ungdom (13-15 år?)
på TV o den gav ett väldigt kraftfullt intryck:

Z (1969)

https://www.imdb.com/title/tt0065234/

Bild

Nej, det är inget Zoégas-kaffe! :lol:
World of Hatchet's
Splatter & Horror
Est. 1974
Skriv svar