Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  Bättre förr?

InläggPostat: lör mar 13, 2004 11:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons mar 10, 2004 11:05Inlägg: 616Ort: Umeå
Var de bättre förr innan internet kom. Nu kan man i stort sätt få tag i vilken film som helst,men då innan internet hade man tur om man kunde få tag i en kass kopia av en kompis kompis.Man satt å bläddrade å drägglade i timtal över en Fangoria som man lyckats komma över.Å oftast va dom orginal filmer man köpte totalt sönder klippta vilket man slipper i dagsläget när de kommer ut typ fem utgåvor av varje film.
Känslan var nog bättre förr men lättillgängligheten är betydligt bättre idag.
Summan är nog 50-50 ändå

InläggPostat: lör mar 13, 2004 11:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Det är på både gott och ont, kombinationen internet och oklippta nyutgåvor av gamla klassiker kan bli en mycket dyr hobby. Men man kunde bränna iväg rätt mycket pengar även innan dvd:n och internets intåg. Fördelen är juh att man nu slipper sunkiga andra och tredjehands kopior på i sin tur andrahandskopior vilket borgar för en bättre kvalitet och är man surround fetischist så får man juh ofta sitt lystmäte nuförtiden när gamla originalspår "fräschats" upp även om jag föredrar original soundtracket i de flesta fall. (Har endast två kanaler hemma, och i min lila lya har jag tyvärr ingen möjlighet att få plats med en fet DD/DTS anläggning och någon liten budget historia vill jag inte befatta mig med).

Nackdelar då? Ja bland annat att det finns ett myller av olika versioner och är man besatt av att ha alla versioner av sina favoritfilmer kan det bli riktigt kostsamt och trångt i hyllorna. Men har man en stadig inkomst och älskar film så är det väl inget större bekymmer.

Jag får nog säga att jag är rätt så glad över att ha internet som verktyg för att hitta intressanta filmer (Både nya och gamla favoriter) men ibland är man lite väl optimistisk och beställer tyvärr mer film än vad man borde. Men det är knappast internets fel....

InläggPostat: lör mar 13, 2004 11:43 Svara med citat
Helt klart bättre nu än förr! Tillgång till de filmer jag vill ha är bättre och kommunikation genom nätet har gett mig många jobb, nya vänner och mycket annat som är viktigare än en rutten grekisk pirat-kopia.

Som den framåtsträvande person jag är så ser jag bara fördelar med nutid jämfört med då tid, och eftersom filmerna är så viktiga för mig så bryr jag mig inte direkt huruvida det var en bättre känsla (eller inte) förut när det gäller samlandet och filmtillgången samt känslan av att få film i brevlådan.

InläggPostat: lör mar 13, 2004 12:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
fredzilla skrev:
Helt klart bättre nu än förr! Tillgång till de filmer jag vill ha är bättre och kommunikation genom nätet har gett mig många jobb, nya vänner och mycket annat som är viktigare än en rutten grekisk pirat-kopia.

Som den framåtsträvande person jag är så ser jag bara fördelar med nutid jämfört med då tid, och eftersom filmerna är så viktiga för mig så bryr jag mig inte direkt huruvida det var en bättre känsla (eller inte) förut när det gäller samlandet och filmtillgången samt känslan av att få film i brevlådan.

Tycker precis som fredzilla. Man får inte glömma alla kontakter och all information man får.
Visst kunde man känna en större glädje över en kassett som man kommit över än vad man gör idag med en DVD skiva.
Men hellre att jag har möjlighet att köpa i stort sätt vilken film jag vill och att jag kan få information om hur utgåvan är.
Man behöver aldrig köpa grisen i säcken(även om dessa i många fall är dom man blir mest överaskad av).

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 13, 2004 12:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons mar 10, 2004 11:05Inlägg: 616Ort: Umeå
många bra synpunkter grabbar,jo informationen som går att få via nätet är verkligen ovärdelig.Vilken kvalla de är på utgåvan å inte minst vilka släpp som är på gång + att man nu hittat detta förträffliga forum :D

InläggPostat: lör mar 13, 2004 12:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Här på forumet kan man få en hel del tips, för även om man själv har en del kunskap så finns det alltid någon som besitter en större!
Plus att man får massor med nya uppslag på filmer som man borde söka upp! :D

InläggPostat: lör mar 13, 2004 12:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor nov 13, 2003 13:20Inlägg: 525Ort: Some European Cemetery
Jo'rå - visst var det kul förr när man bytte film på VHS och kunde få ett dussin filmer åt gången men det slår inte dagens utbud på DVD..bild- och ljudkvaliten väger tungt.

Splatterforum.com är helt klart det bästa filmforum som finns.. Nya, bra tips på film dagligen och en jävligt skön stämning. :)

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 13, 2004 12:58 Svara med citat
Lontane skrev:
Splatterforum.com är helt klart det bästa filmforum som finns.. Nya, bra tips på film dagligen och en jävligt skön stämning. :)

Håller med, hur bra som helst! :)

InläggPostat: lör mar 13, 2004 13:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
självklart är det mycket bättre nu än förr men visst, det finns två sidor av det här myntet precis som med det mesta andra. nu, tack vare internet, går det få så fruktansvärt mycket information om precis allt. det finns fakta i mängder om det mest obskyra och ingenting är längre omöjligt att få tag på osv. vill man veta något om en speciell film eller utgåva är det bara att sätta sig vid datorn och efter 5 minuter har man fått svar på sina frågor (och lite till). jag vet inte, kanske har detta tagit bort lite av den där speciella känslan? men i vilket fall som helst har jag svårt att se det som något negativt.

sen hela dvd-grejen är också en stor sak. filmer man aldrig trodde skulle få sig en schysst officiell utgåva, oklippt etc, har dykt upp senaste tiden och man blir nästan inte ens längre förvånad när vissa "svåra" titlar släpps. glad blir man men inte förvånad. detta är givetvis enbart jättebra på alla tänkbara sätt.

det må ha varit mer "spirit" i filmsamlandet förr i tiden men om man om typ 15 år, om man fortfarande har kvar sitt filmintresse då, ser tillbaka på dom olika tiderna och jämför kommer förmodligen den här "nya" tiden ha varit lika betydelsefull i sitt liv.

Offline Profil
InläggPostat: lör dec 26, 2020 13:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2838
Jo, filmerna o musiken överlag var bättre förr, tycker jag,
men jag tycker ändå dom första 10 åren in i det nya mill-
enniet har var't bra nog vad gäller skräckfilm, betydligt
bättre än 90-talet i vart fall. O nätet är ju guld, eftersom
man så lätt kunnat få tag på så mycket bra film (inte minst
gamla klassiker!). :ymparty:

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
10 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster