Diskutera t ex tv-program, länktips. filmfestivaler, tidningar och böcker. Samt övriga filmrelaterade diskussioner som inte passar i de olika delforumen. Obs ej off topic.
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Hur betygsätter ni film?

Inlägg av Robinism »

Många använder sig av en betygskala i "Senast sedda film"-tråden. Hur tänker ni angående varje siffra? Själv brukar jag bedöma från 1-5, och ungefär såhär:

1 - Uselt. Undvik.
2 - Hyfsat, men inte mer.
3 - Bra. En film som är sevärd.
4 - Riktigt bra, riktigt sevärd.
5 - Mästerligt. Ett absolut måste.
Användarvisningsbild
Fiskarn
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av Fiskarn »

Har ungefär likadant.
You'll never walk alone
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Inlägg av Robinism »

Lite meningslöst kanske med tanke på att de flesta ser ganska lika ut. Men man kan ju även diskutera hur man betygsätter film när det gäller genre, land och budget m.m.

Till exempel är det ju skillnad på hur man ser på en Martin Scorsese-film jämfört med hur man ser på exempelvis en Jörg Buttgereit-film.
Jiiimbooh
Splatterhead
Splatterhead
Kontakt:

Inlägg av Jiiimbooh »

Jag använder skalan 1-10. 1 är skräp, 5 medelmåttig, 10 mästerlig. I princip är allt över 5 positivt, dvs 6-10. Min skala kan översättas till din genom att dela med 2, så att en sexa på min skala motsvarar en trea på din.

Man är ju ganska van vid 1-5 skalan från svenska tidningar, men efter att ha börjat använda IMDb har jag blivit van vid 1-10 och föredrar numera den. Jag kan i princip alltid hitta ett betyg på den skalan som jag tycker passar en film. På en 1-5 skala är det svårare och det är oftare man måste sätta ut kommatecken för att få ett betyg som man tycker helt speglar ens åsikt. T ex på en skala på 1-5 är en medelmåttig film en 2:a eller 3:a, eller är det kanske 2,5? På en skala från 1 till 10 är det 5.
Användarvisningsbild
Inferno
Goremeister
Goremeister

Inlägg av Inferno »

En trea är väl knappast medelmåttigt? För mig är en trea "bra" och en tvåa "okej" till "ganska kass", medan en etta är bara dåligt.
a.k.a Bhoot
Jiiimbooh
Splatterhead
Splatterhead
Kontakt:

Inlägg av Jiiimbooh »

Jag använde det som exempel på när det kan vara svårt att hitta ett lämpligt betyg om man använder en skala på 1-5. 2 känns som lite grann under medel, medan 3 känns som lite grann över medel. Om man då ska sätta betyg på en film man tycker är medelmåttig så blir det svårt att sätta ett bra betyg om man inte använder sig av kommatecken. Om man istället använder en skala på 1-10 så finns ju betyget 5 för medelmåttiga filmer.
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Inlägg av Robinism »

Fast det känns ju enklare att tolka en skala 1-5 än 1-10. Om en film får 6/10, kan man ju fundera vad det betyder... 3/5 däremot är ju mkt enklare att "förstå".
Användarvisningsbild
Haiylund
Goremeister
Goremeister

Inlägg av Haiylund »

Det tycker jag inte, hur menar du?
All you need is love.
Användarvisningsbild
Hepptia
Newbie
Newbie

Inlägg av Hepptia »

Ehh... Ska det vara enklare att tolka en 1/5 skala än en 1/10 skala? Ibland är det ju så att en film inte är värd mer en ett visst poäng, men samtidigt inte värd ett "extra" poäng. T.ex. om en film inte är värd 3 men samtidigt inte fyra, är det väl lättare att skriva 7/10 än 3.5/5?
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Inlägg av Robinism »

Jomen, om vi hoppar över kommatecknen, så får man ju ut ett ärligare betyg på filmen. Men det är bara kanske så som jag ser det...
Användarvisningsbild
Haiylund
Goremeister
Goremeister

Inlägg av Haiylund »

Hm, det blev jag inte klokare av... :lol:
All you need is love.
Jiiimbooh
Splatterhead
Splatterhead
Kontakt:

Inlägg av Jiiimbooh »

Robinism skrev:Fast det känns ju enklare att tolka en skala 1-5 än 1-10. Om en film får 6/10, kan man ju fundera vad det betyder... 3/5 däremot är ju mkt enklare att "förstå".

Jag tror det är en vanesak. Innan jag började använda IMDb tyckte jag skalan 1-5 var lätt att tolka eftersom man var så van från tidningar osv att 3 betyder "bra", 4 "väldigt bra" osv. Men nu när jag är van vid båda skalorna så tycker jag skalan 1-10 är bättre. De är ju annars väldigt enkla att konvertera mellan varandra, till motsats från vissa andra skalor.
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Inlägg av Robinism »

Ja jo, du kanske har rätt. Efter 17 år med Aftonbladet TV-tidning så kanske det är lite försprång där 8)
Användarvisningsbild
Gory-Glory
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av Gory-Glory »

Jag kör också med en 10-gradig skala. Tycker att man som sagt kan sprida ut det bättre, så att man som sagt slipper kommatecken, precis någon nämnade så kör IMDB med 10-gradig skala.

Enklast att urskilja mina recensioner är att alla över 5 är servärdt och allt under 5 är mer tvivelaktigt och på gränsen till uselt.

Så här funkar min skala

10 är som sagt en tiopoängare
9 är superbra
8 är riktigt bra
7 är underhållande
6 är helt okej
5 är okej
4 är det duger att se en onsdagseftermiddag
3 är att man inte hittar fjärrkontrollen att stänga av filmen
2 är bra sömnmedel
1 är uruselt
0 är att det inte ens är lönt att ta ur filmen ur fodralet
Only God Can Judge Me
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Inlägg av Robinism »

Ännu en frågeställning; NÄR betygsätter ni filmen? Alltså, när börjar ett betyg formas i era huvuden? Efter halva, eller mot slutet? Långt efter?
Jiiimbooh
Splatterhead
Splatterhead
Kontakt:

Inlägg av Jiiimbooh »

Jag har det nog lite grann i bakhuvudet när jag kollar på filmen, speciellt efter halva brukar det formas någon sorts tanke. Fast ibland kan det vara svårt att betygssätta en film efter första titten. Jag såg på Let Sleeping Corpses Lie för inte så länge sedan och den måste jag se igen.
Användarvisningsbild
JoeL431
Splatter fan
Splatter fan

Inlägg av JoeL431 »

Robinism skrev:Ännu en frågeställning; NÄR betygsätter ni filmen? Alltså, när börjar ett betyg formas i era huvuden? Efter halva, eller mot slutet? Långt efter?

Det är mest rättvist att använda sig av 1-10 skala, även om jag använder 1-5 här tex, bla för att FT har det skalan och att jag alltid går in där efter varje film och betygsätter. Jag kan såklart inte bestämma vilket betyg en film ska ha i början/mitten men jag har det i huvudet hela tiden typ :P. Men ett bra slut kan såklart höja en films betyg nått snätt eller stärka det iaf. Speciellt giallo filmer som ofta har ett smart eller mycket bra slut.
If you don't want the dead coming back to life, why don't you just kill the living?
Användarvisningsbild
Robinism
Gorehound
Gorehound
Kontakt:

Inlägg av Robinism »

Det är förvånansvärt många filmer som har höjts efter andra titten för min del. Ibland räcker det att filmen får ligga i tankarna ett tag för att "bli bättre."
Användarvisningsbild
Bazzoni
Goremeister
Goremeister

Inlägg av Bazzoni »

Änvänder inte betyg, tycker inte att det säger nånting. tom bara ett par raders omdöme säger mig mer än en trist nuffra.
Användarvisningsbild
Jeppe
Splatterhead
Splatterhead
Ort: Du vet den där gamla lådan med skräp du har på vinden? Kolla bakom den.

Inlägg av Jeppe »

Gory-Glory skrev:Jag kör också med en 10-gradig skala. Tycker att man som sagt kan sprida ut det bättre, så att man som sagt slipper kommatecken, precis någon nämnade så kör IMDB med 10-gradig skala.

Enklast att urskilja mina recensioner är att alla över 5 är servärdt och allt under 5 är mer tvivelaktigt och på gränsen till uselt.

Så här funkar min skala

10 är som sagt en tiopoängare
9 är superbra
8 är riktigt bra
7 är underhållande
6 är helt okej
5 är okej
4 är det duger att se en onsdagseftermiddag
3 är att man inte hittar fjärrkontrollen att stänga av filmen
2 är bra sömnmedel
1 är uruselt
0 är att det inte ens är lönt att ta ur filmen ur fodralet

Vad är det för skillnad mellan okej och helt okej? :?
They all deserved to die. I pushed the button and watched the sky rain death. Consider this global abortion.
Användarvisningsbild
Bazzoni
Goremeister
Goremeister

Inlägg av Bazzoni »

:lol:
Användarvisningsbild
Jeppe
Splatterhead
Splatterhead
Ort: Du vet den där gamla lådan med skräp du har på vinden? Kolla bakom den.

Inlägg av Jeppe »

Ursäkta, var så illa tvungen. :wink:
They all deserved to die. I pushed the button and watched the sky rain death. Consider this global abortion.
Användarvisningsbild
Gory-Glory
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av Gory-Glory »

Helt okej är bättre än okej :wink:
Only God Can Judge Me
Användarvisningsbild
Haiylund
Goremeister
Goremeister