Diskutera butiker som säljer skräckfilmer, böcker, tidningar o.s.v. Tipsa om erbjudanden.
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Re: Ställen i Stockholm?

Inlägg av Alexander »

Uppdaterar tråden med den mysiga lilla butiken" Filmochting som utöver sin nätbutik nu öppnat fysisk butik på Torsgatan 36 (vid St:eriksplan i norra city) :D

http://www.filmochting.se/

http://www.facebook.com/pages/FilmTing/ ... 9118719378

Fan, lokalen är nog snäppet mindre än Monkey beachs lokal på Söder ! :mrgreen:

Mestadels samlarprylar typ: actionfigurer/leksaker (små som stora), kaffemuggar, Tshirts, plånböcker etc. Killen som driver butiken har även hög med soundtracks (både CD & vinyl) samt 2 hyllor med DVD:er (finns några billiga 29 kr VHS;er längst upp på ena hyllan för den som samlar kassett också!)

Bra priser för den delen, i genomsnitt 49-99 kr går DVD-filmerna på

Skulle vara kul att äga Pulp Fiction figurerna i Duplo-format!

http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=3577625
Banan-avatarer skapar heta debatter
Mina filmer

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Användarvisningsbild
dechristianize
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av dechristianize »

Tack för tipset. Ska kika in den butiken lite närmare men det tog inte lång tid att hitta något man ville köpa :)
Användarvisningsbild
Gory-Glory
King of Splatter
King of Splatter
Kontakt:

Inlägg av Gory-Glory »

Jag gick iallafall med i Filmochtings Facebook :)
Only God Can Judge Me
Användarvisningsbild
phantasmagoria
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av phantasmagoria »

Vilka finns kvar i Stockholm i dag, som är värt att besöka?!
/ Millan

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Användarvisningsbild
Pazzo
Moderator
Moderator

Inlägg av Pazzo »

Monkey Beach, Sci-Fi-Bokhandeln, Odens Serie-och-Skivbutik.
min filmsamling: http://minhembio.com/boardedroom/film

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Sedan finns ju även SubDVD kvar :) Och så detta lilla ställe
Mina filmer

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

OK, tråden har inte uppdaterats på år och dar men för den som har vägarna förbi "Kungliga huvudstaden" :mrgreen: så är det fortfarande givet med besök på Monkey beach (drivs av enmansföretagaren Micael Wallberg). Var där idag (inköp finns i Senaste skräck/kultfilmen du köpte?) och det är fortfarande lika härligt: En liten "vedbod" där det är j-vligt trång när 3-4 pers ska köpa film samtidigt! :mrgreen: Film ända upp till taket, jag rev nästan en liten hög med bluray när jag var där idag och snubben är lika mycket original idag (frågade om han typ tar Swish som betalningsmedel, men nej inget sånt (eller kort) bara kontanter som gäller ännu!) Och jo, en del sköna gamla affischer hänger kvar i taket 8)

Stockholms serie & skivhandel: Utöver ett enormt utbud av metal & punk i alla dess former (många sköna gamla 7" singlar att kolla på i butiken!) så finns härliga gamla serier (inte bara högar av Kalle Ankas pocket utan även lite Chock hittade jag idag tex), gamla herrtidningar (Lektyr ala 70/80-tal) etc.

Titta inte bara efter filmer i hyllorna (eller i glasmontern, där den snygga Blind Dead boxen står, liksom en del tyska Raptor-utgåvor :shock: ) några riktiga udda tyska utgåvor står också bakom killen i kassan (var på väg att ta med mig Door into Darkness men får hålla hårt i slantarna :twisted: ). Bästa (dock går de inte att köpa :evil: :cry: ) är några gamla X-rental kassetter som står att beskåda längst upp på en av hyllorna (Alla helgons blodiga natt gamla HemVideo utgåvan, eller VTC-utgåvan av Linda Blairs Savage Streets!) (några av mina inköp härifrån finns såklart också i tråden jag nämnde längst upp)

De här två butikerna regerar fortfarande i Stockholm om man är på besök och vill köpa något över disk! \m/
Senast redigerad av Alexander den sön jan 03, 2021 02:17, redigerad totalt 2 gång.
Mina filmer

Bruno Mattei

hatchet
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av hatchet »

Vackert! :ymparty:
World of Hatchet's
Splatter & Horror
Est. 1974
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Jovisst, tittade runt i hyllorna på "Serie & skivhandeln" och noterade typ 5(!) ex av Cannibal holocaust :shock: . The Video Dead fanns på nån såndär obskyr tysk utgåva, fick mig av nån anledning att tänka på just dig hatchet :mrgreen:

Det är lite kul att typerna på bägge ställena är lite avslappnade med priserna. På MB kollade ägaren igenom filmerna (flera var ännu inte prismärkta) "Vi säger 800 för alla de här 8) Samma på nästa butik ("En tusenlapp kan vi köra på") :)

Det finns ju en och annan butik i stan också: Scifi-bokhandeln (Västerlånggatan 48, T-bana till Gamla stan) (men det är ju ingen renodlad filmbutik och eftersom det inte är begagnade grejer där så kan priserna bli lite högre, fint utbud av tex asiatisk film dock (spelfilmer såväl som animè).

Papercut shop (Krukmakargatan 24, T-bana till Mariatorget) har en del fina boxar (Njuta/Studio S grejer) men liksom SF är det ingen renodlad filmbutik (mycket böcker, tidningar etc inriktad på arkitektur, mode etc). Kan upplevas som lite "pretto" kanske? (priserna är lite högre, elller ja det är inte begagnat iallafall) 8-x Men, men har fått en och annan fin julklapp från den butiken ändå :x (Nattportieren om minnet inte sviker?)

Jag säger ännu: Stockholms serie & skivhandel (Sveavägen 104, T-bana till Rådmansgatan) & Monkey beach (Katarina bangata 25, T-bana till Medborgarplatsen) :D
Senast redigerad av Alexander den tis dec 29, 2020 23:51, redigerad totalt 2 gång.
Mina filmer

Bruno Mattei

hatchet
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av hatchet »

Inte så konstigt att du tänkte på mig: han liknar ju mig på pricken
(omslaget)! :D :

Bild

Är gammal bekant med Sci-fi-bokhandeln o har en gång köpt
nå't (via nätet) från Papercutshop, nämligen en DVD med The
House with the Laughing Windows
. :ymparty:
World of Hatchet's
Splatter & Horror
Est. 1974
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Kom nu i efterhand på att i Filmhuset på Gärdet (dvs Svenska Filminstitutets lokaler) finns väl fortfarande Smultronstället och där kan man väl ännu hitta en del fynd? Men hur är det egentligen med priserna? Är det "överprisat" där ute, eller har de tom slutat med fysisk filmförsäljning?

De kanske tom har en paus med tanke på Covid-19? :? Tittar runt på SFIs hemsida men verkar inte hittat nåt om butiken
Mina filmer

Bruno Mattei

Användarvisningsbild
Argento Rules
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Argento Rules »

De 5-6 gångerna jag varit i Stockholm så har jag alla gångerna varit på Monkey Beach och Stockholms serie & skivhandel. :ymparty:

Båda butikerna är helt sanslöst bra. :)

Va 3 ggr på SubDVD butik när den fanns med. 8)

Filmhuset på Gärdet har nog inga filmer kvar att sälja tror jag.

De READE ut dom på Bokmässan i Göteborg under 3 års tid.

Man fick plocka helt fritt 3 för 100 kr och då fanns de blytunga boxar, utländska utgåvor, grymma bolag m.m. Man plockade helt fritt vilka man ville. De ville bara bli av med alla filmer.

Och det va ALLTID lika roligt och titta på orginal priserna.

Typ en vanlig Hong Kong rulle - 399 kr. :shock: :shock: :shock:

Filmer från Tartan Video typ 429 kr. :shock: :shock: :shock:

Garanterat va de en av världens dyraste butiker när de sålde till orginal pris.

Men mycket trevliga och kunniga snubbar som jobbade där, prtade mycket med dom de 3 åren de sålde film på Bokmässan och köpte säkert ett 30-40 tal filmer av dom. :)
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Argento rules: Iofs nu när du säger det, Smultronstället var nog (i DVD-filmernas tidiga dagar) inte direkt kända för att hålla låga priser på sina utgåvor (helt otroligt när man tänker på det idag, att en film i riktigt limiterad speciell utgåva kunde kosta upp till 400-500 kronor! :shock: ) Hade glömt det tills du nämnde det.

Vi ska nog vara glada att vi fick något som heter Internet som inte bara breddade utbudet av butiker utan även kapade priserna rejält, även om vanlig second-hand också ska hyllas :D 8)
Mina filmer

Bruno Mattei

Skriv svar