Författare |
Meddelande |
|
Scrubby
|
Postat: tis apr 06, 2004 10:23 |
|
|
Newbie Blev medlem: sön feb 01, 2004 19:15Inlägg: 58Ort: Norrtälje
|
Hur funkar tull om man köper från tex USA, har hört att om man åker på tull så är det hutlösa avgifter som inte gör det värt att beställa.
Hur beräknas tullen?
Hur stor är risken att man får betala tull?
Är risken att paketet fastnar större om man beställer många filmer?
Har hört att det finns sätt att komma runt tullen också, detta om de man köper av märker/skriver "gift" eller "free sample" på paketet.
någon som har erfarenhet om tull som kan upplysa en okunnig
_________________ "they are nowhere near the airport ..they are lost in the desert...they can not read a compass...they are retarded." |
|
|
|
gokudo
|
Postat: tis apr 06, 2004 10:26 |
|
|
Shinjuku Drifter Blev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
|
Jag brukar beställa från DVDpacific.com och mina filmer har aldrig hamnad i tullen. Dock beställer jag 1 eller 2 filmer å gången.
|
|
|
Peter Neal
|
Postat: tis apr 06, 2004 10:30 |
|
|
Splatter-o-holic Blev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
|
kolla forumet på dvdforum.nu, finns rejält med information om detta där.
personligen har jag säkert beställt runt 70-80 st av mina dvds från usa och endast åkt på tull en gång, på mondo cane collection boxen som hade ett väldigt högt värde skrivet på sig. men well, den blev ändå inte speciellt dyr i slutändan.
|
|
|
Scrubby
|
Postat: tis apr 06, 2004 11:34 |
|
|
|
_________________ "they are nowhere near the airport ..they are lost in the desert...they can not read a compass...they are retarded." |
|
|
|
Freak
|
Postat: tis apr 06, 2004 19:58 |
|
|
Lord of Horror Blev medlem: tis okt 14, 2003 10:48Inlägg: 509
|
Scrubby skrev: Hur funkar tull om man köper från tex USA, har hört att om man åker på tull så är det hutlösa avgifter som inte gör det värt att beställa.
Hur beräknas tullen? Hur stor är risken att man får betala tull? Är risken att paketet fastnar större om man beställer många filmer?
Har hört att det finns sätt att komma runt tullen också, detta om de man köper av märker/skriver "gift" eller "free sample" på paketet.
Om man ser på en DVD-film så blir det ca 130-150:- beroende på värdet.
Risken/ chansen att slippa verkar väldigt varierande, ibland åker allt igenom, ibland gör dom en räd mot en viss firma och då stoppar dom allt.
Risken ökar med större paket, det är sagt att under 200:- ska dom släppa igenom men jag har sett motsattsen.
Att kryssa i Gift va länge sen dom gick på, Tullen läser också på tex. dvdforum så dom har mer koll än vad vi tror.
|
|
|
Peter Neal
|
Postat: tis apr 06, 2004 20:59 |
|
|
|
det där med att tullen skulle kolla dvdforum.nu är jag väldigt skeptisk till, typiska dvdforum-konspirationsteorier som känns fruktansvärt långsökta. dom verkar ha väldigt paranoid inställning till det hela, precis som om försändelser med just dvds skulle vara det enda tullen har hand om när det i själva verket förmodligen är en extremt liten del.
|
|
|
Freak
|
Postat: tis apr 06, 2004 21:17 |
|
|
Lord of Horror Blev medlem: tis okt 14, 2003 10:48Inlägg: 509
|
Man kan ju lungt konstatera att när en viss firma blir populär så kommer tullen som ett brev från utlandet.
Först va det ju Play, när alla flyttade till dvdsoon så vart dom drabbade, då flyttade vi till cd-wow och helt plötsligt så tar tullen paketen därifrån. Tillfälligheter? knappast, tullen märker när en viss firma börjar komma med stora lass filmer och gör punktinsatser.
|
|
|
Giallo
|
Postat: ons apr 07, 2004 07:05 |
|
|
Dr Butcher Blev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
|
Jag har aldrig haft några problem med tullen. Jag har haft filmer som kommit både från usa och andra länder utanför europa... Aldrig några problem..
_________________ Every humiliation which stood in his way could be swept away by the simple act of annihilation: Murder. |
|
|
|
Svartheim
|
Postat: ons apr 07, 2004 11:54 |
|
|
Gore Addict Blev medlem: tis okt 21, 2003 17:40Inlägg: 257Ort: Motala.Östergötland.Sverige
|
humm, en tanke bara.
skulle inte medlemskapet i eu öppna bättre gränserna emellan & allt sånt här bli enklare?
annars är dte nått jag bara fått för mig, för på den tiden då jag inte hade röst rätt & inte brydde mig nått värst.
_________________ Hold tight to you limbs, beacuse a new butcher is born! |
|
|
|
Peter Neal
|
Postat: ons apr 07, 2004 12:36 |
|
|
|
det HAR blivit mycket enklare.
|
|
|
Scrubby
|
Postat: fre apr 09, 2004 14:48 |
|
|
|
För den som inte orkar läsa tråden på dvdforum har jag fattat att följande påslag tillkommer om tullen tar paketet.
Tull 3.5%
Moms 25%
Postavgift ca 65 Kr
|
|
|
BeyondTheDarkness
|
Postat: fre apr 09, 2004 15:36 |
|
|
|
fyan vilken skit, gäller väl att bara beställa några få filmer åt gången då!?
|
|
|
Peter Neal
|
Postat: fre apr 09, 2004 18:58 |
|
|
|
BeyondTheDarkness skrev: fyan vilken skit, gäller väl att bara beställa några få filmer åt gången då!?
tja, även om du har oturen och åker på tull på en order i 1000 kronors klassen så kommer du billigare undan än om du skulle köpa samma dvds från svenska butiker.
|
|
|
Alexander
|
Postat: fre apr 23, 2004 14:42 |
|
|
King of Splatter Blev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6987Ort: Stockholm
|
ja gränserna är ju öppna. Men det kan ju hända att man får trubbel med tullen om man beställer utifrån EU
_________________ Banan-avatarer skapar heta debatter Mina filmer
I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots Bruno Mattei
AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin |
|
|
|
Inglorious Bastard
|
Postat: fre apr 23, 2004 14:56 |
|
|
New York Ripper Blev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
|
Men det kan juh vara värt att chansa, bara man ser till att ha ett par hundringar över när paketet kommer utifall tullen beslutar att slå till...
Och visst blir det säkerligen en slant billigare än att handla från svenska butiker även om paketet fastnar.
Men handlar man svenskt så finns filmen oftast här i landet och man har den i brevinkastet dagen efter och det är värt en slant det oxå!
Så jag kommer nog att både importera själv samt handla en hel del från svenska butiker i fortsättningen!
_________________ E tu vivrai nel terrore - L'aldilà
Woe be unto him who opens one of the seven gateways to Hell, because through that gateway, evil will invade the world... |
|
|
|
mamoulian
|
Postat: sön jul 11, 2004 11:42 |
|
|
King of Splatter Blev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
|
Om ett paket med 2-3 dvdfilmer skulle fastna i tullen hur krångligt är det att betala avgiften och få hem grejorna.
Tar det extra lång tid och finns det risk för att paketet försvinner i tullhanteringen?
Stoppar tullen paketet/paketen helt i t ex STHLM eller skickar de det till ens närmaste postkontor med ett extra inbetalningskort på ett par hundra?
|
|
|
Peter Neal
|
Postat: sön jul 11, 2004 12:38 |
|
|
|
tullen "stoppar" inga försändelser med dvds (herregud, det är filmer det rör sig om, inte heroin), det dom gör är att slå på en avgift på det hela som posten sköter, det är möjligt att det blir ett par dagars fördröjning i processen. klart det finns risk att en försändelse försvinner i tullhanteringen, lika klart som att det finns en risk att brevbäraren blir rånad på sin säck med post.
|
|
|
Schnaas
|
Postat: mån aug 16, 2004 11:42 |
|
|
King of Splatter Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
|
Mitt paket ifrån dvdpacific.com åkte på tull.
Hur ska jag göra nu? de vill väl ha någon orderbekräftelse? Får jag då skriva ut det jag fick på min mail och skicka tillbaka till dom??
|
|
|
Inglorious Bastard
|
Postat: mån aug 16, 2004 11:46 |
|
|
|
Schnaas skrev: Mitt paket ifrån dvdpacific.com åkte på tull. Hur ska jag göra nu? de vill väl ha någon orderbekräftelse? Får jag då skriva ut det jag fick på min mail och skicka tillbaka till dom??
japp!
Woe be unto him who opens one of the seven gateways to Hell, because through that gateway, evil will invade the world... |
|
|
|
gokudo
|
Postat: mån aug 16, 2004 11:46 |
|
|
Shinjuku Drifter Blev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
|
Schnaas skrev: Mitt paket ifrån dvdpacific.com åkte på tull. Hur ska jag göra nu? de vill väl ha någon orderbekräftelse? Får jag då skriva ut det jag fick på min mail och skicka tillbaka till dom??
Japp, du kan också manipulera lite med siffrorna.
|
|
|
SDC
|
Postat: mån aug 16, 2004 12:00 |
|
|
Splatter-o-holic Blev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
|
gokudo skrev: Schnaas skrev: Mitt paket ifrån dvdpacific.com åkte på tull. Hur ska jag göra nu? de vill väl ha någon orderbekräftelse? Får jag då skriva ut det jag fick på min mail och skicka tillbaka till dom?? Japp, du kan också manipulera lite med siffrorna. 
Alla vet väl att dvdpacific säljer ut sina filmer för 20-30:- nu.
Sen så får man den 3:dje filmen grattis.
Åker man sen på tull igen nästa gång så glöm inte att det är filmer som du fått i retur för att du fick fel sändning förra gången och då redan betalt tull och moms för.
|
|
|
Schnaas
|
Postat: mån aug 16, 2004 12:03 |
|
|
|
Kan man inte ringa och fixa över teöefon? min skrivare är paj....
|
|
|
Inglorious Bastard
|
Postat: mån aug 16, 2004 12:04 |
|
|
|
Schnaas skrev: Kan man inte ringa och fixa över teöefon? min skrivare är paj.... 
Du kan faxa det oxå! Betydligt smidigare än att snigelposta!
|
|
|
Schnaas
|
Postat: mån aug 16, 2004 12:07 |
|
|
|
De Rossi skrev: Schnaas skrev: Kan man inte ringa och fixa över teöefon? min skrivare är paj....  Du kan faxa det oxå! Betydligt smidigare än att snigelposta!
Om jag hafr haft fax så..
hade hoppats på att paket skulle komma idag.
så det går ite och ringa elr?
|
|
|
Inglorious Bastard
|
Postat: mån aug 16, 2004 13:46 |
|
|
|
Ring och hör med dom om du kan e-maila bekräftelsen.... Annars så får du helt enkelt låna en skrivare eller liknande!
|
|
|
|